Problem z komunikacją z 9-letnią córką
Witam,
od około roku mamy problem z komunikacją z naszą 9-letnią córką, który pojawia się w sytuacjach konfliktowych. Gdy następuje zdarzenie, które nie jest po myśli córki, pojawia się blokada wyjaśnienia o co chodzi. Np.: córka chce ubrać sukienkę i pyta się czy może - gdy w odpowiedzi
usłyszy, że może lepiej spodnie, bo dzisiaj jest chłodno, zaczyna postękiwać, sapać lub powtarza "mamo... mamo...". O dziwo robi to bez złości i krzyku. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby po 5 minutach marudzenie ustępowało, ale jest wręcz przeciwnie. Sytuacja przybiera na sile z każdą minutą. Nie pomaga nic: chęć przytulenia, pytania mające na
celu dojście do kompromisu... W konsekwencji pojawia się płacz przechodzący niemal w histerię. Gdy sytuacja się normuje (najczęściej poprzez przytulenie córki na siłę i uspokojenie jej w ramionach) następuje szczera rozmowa na temat jej zachowania. Wynika z niej, że córka bardzo chciała założyć sukienkę i gdy nie uzyskała zgody, jednocześnie nie chciała sprawić przykrości mamie, jak również zrezygnować ze swojego wyboru. Obydwa rozwiązania prowadziły do niezadowolenia. Pomimo ustaleń jak ma postąpić, gdyby w przyszłości nastąpiła podobna sytuacja: od razu przytulić się do mamy lub taty i bez słów uspokoić nerwy - sytuacja permanentnie się powtarza. Brakuje już nam sił, bo nawet błahostka potrafi spowodować incydent. Bardzo proszę o porady.
Łukasz

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
sytuacje konfliktowe są sytuacjami trudnymi dla każdego, niezależnie od wieku: radzenie sobie z trudnymi emocjami w trakcie sporu czy konstruktywne rozwiązywanie konfliktów jest umiejętnością, którą doskonalimy w trakcie całego naszego życia. Nawet dorosłe, dojrzałe osoby bardzo często mają problem z asertywnym wyrażaniem swoich potrzeb, z jednoczesnym pohamowaniem wybuchów złości oraz szanowaniem potrzeb rozmówcy. Z powyższych powodów należy podkreślić, że zachowanie Pana córki nie jest zaskakujące, ani nietypowe. Córka jest wciąż na etapie nauki podstawowych zasad radzenia sobie ze złością oraz rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych. Na pewno jej zachowanie bywa dla Państwa trudne do zrozumienia, wydaje się nieadekwatne lub przesadzone, a płacz jest trudny do zniesienia. Warto jednak raz jeszcze powtórzyć: córka jest dzieckiem, dopiero nabywa wszystkie umiejętności społeczne, w tym te związane z radzeniem sobie z konfliktem i asertywnym reagowaniem.
Jednocześnie z Pana opisu wynika, że córka jest dzieckiem mądrym i wrażliwym na otoczenie, jest dobrym obserwatorem, dokładnie wyczuwa nastrój osób dorosłych i chce dbać o ich komfort emocjonalny. Dlatego gdy wie, że jej celi różni się od celu osoby dorosłej (np. mamy) przeżywa duży konflikt wewnętrzny: chciałaby samodzielnie podjąć decyzję na swój temat (co jest bardzo pozytywnym znakiem), a jednocześnie nie chce sprawiać rodzicom przykrości. Nie jest więc niczym dziwnym to, że w wyniku takiego konfliktu córka czuje się źle i nie jest w stanie opanować swoich emocji.
Ważne w takich sytuacjach jest przede wszystkim modelowanie ze strony
osób dorosłych, tzn. zachowanie się w taki sposób, w jaki rodzice chcieliby, aby zachowywało się ich dziecko. Dzieci w trudnych chwilach rzadko słyszą wypowiadane w ich stronę słowa, często zaś dokładnie widzą i notują obserwowane zachowania. Dlatego zamiast mówić, lepiej jest dawać dziecku przykład własnym zachowaniem: np. starać się zachować spokój, nie podnosić głosu, nie kierować do dziecka przykrych słów, być blisko. Dobrze jest też stwarzać jak najwięcej sytuacji, w których dziecko ma okazję do samostanowienia, tj. do dokonywania swoich samodzielnych wyborów - to daje dzieciom znaczne poczucie siły, buduje poczucie własnej wartości, podnosi samoocenę. To mogą być sytuacje związane z wyborem rodzaju ubrania, koloru butów, fryzury, dania na kolację itd.
Zachęcam również do zapoznania się z wartościową literaturą na temat relacji z dzieckiem, np. "Szanujący rodzice, szanujące dzieci. Jak zmienić konflikty rodzinne we współdziałanie?" aut. Hart i Hodson czy "Życie w rodzinie" aut. Jespera Juula.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek