Karanie dzieci
Witam,
moja córeczka (3 lata i 3 miesiące) chodzi do przedszkola, ostatnio jedna z mam powiedziała mi, że dzieci jak są niegrzeczne, to za karę są wysyłane do starszej grupy. Z tego co ja wiem, dzieci mają karę, ale w postaci karnego krzesełka. Moje pytanie brzmi, czy wysyłanie dziecka do innej grupy ma wpływ na jego rozwój i psychikę?
Paulina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
uważam, że w tej sytuacji najważniejszym pytaniem jest jaki jest cel tej kary: jakie efekty chce osiągnąć wychowawca w przedszkolu i w jaki sposób stosowana jest ta kara (jak często, na jaki czas, do jakiej grupy odsyła się dziecko) oraz czy rzeczywiście wyczerpał inne sposoby oddziaływania. W moim odczuciu bardzo ważne jest również to, aby stosowanie konsekwencji było konsultowane z rodzicami dzieci - ma Pani prawo nie wyrazić zgody na takie traktowanie dziecka oraz poprosić o stosowanie innych sposobów rozwiązania trudnej sytuacji przez wychowawcę. Dlatego radziłabym umówić się na spotkanie z wychowawcą córki w celu przedyskutowania sposobów rozwiązywania trudności oraz wspólnego wypracowania alternatywnych metod.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek