Córka nie chce schodzić z nocnika
Witam serdecznie,
mam problem z 2-letnią córką. Od kilku dni odłożyliśmy całkowicie pieluchy na dzień. Bardzo ładnie informuje o swoich potrzebach fizjologicznych. Jednak na noc dalej ma pieluszkę, ale właśnie z tym jest największy problem. Przed spaniem siedzi na nocniku i nie chce z niego zejść, każda próba kończy się płaczem i strasznym stresem, że aż dochodzi do wymiotów. Niemal na nim zasypia. W ciągu dnia nie ma problemu, da sobie założyć pieluszkę kiedy idziemy na dwór, przed spaniem też założy pieluszkę, ale ciągle mówi: si, si, si i chce siadać na nocnik/ubikację. Wieczory są koszmarem dla niej i dla nas. Mała jest zestresowana i przez to chodzi późno spać, a usypia już z totalnego zmęczenia. Proszę o pomoc!
Elżbieta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
przejście od używania pieluszek do korzystania z nocnika dla wielu dzieci jest trudnym doświadczeniem. W trakcie tego przejścia mogą pojawić się różne problemy, w zależności od osobowości dziecka i warunków rodzinnych. Najczęściej jednak te trudności są przejściowe - po jakimś czasie zazwyczaj dziecko się przyzwyczaja do nowych czynności. Dlatego zachowanie Pani córki nie jest nietypowe czy wyjątkowe. Na pewno musi minąć jakiś czas, żeby córka mogła sobie poradzić z tą nową - nietypową przecież, stresującą - sytuacją. W tym czasie najważniejsze jest, aby rodzice byli cierpliwi i wyrozumiali. Córka potrzebuje wsparcia, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, bliskości i ciepła.
Jeżeli jednak opisana przez Panią sytuacja będzie trwała zbyt długo lub niepokojące zachowania będą się nasilać, zamiast zanikać należy udać się do specjalisty w celu konsultacji. Można iść do pediatry lub psychologa dziecięcego, aby uzyskać dodatkowe wskazówki i wsparcie.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek