Warszawa

Porady naszych Ekspertów

21-miesięczny chłopiec nie mówi

Dzień dobry,

mieszkamy za granicą, w domu do synka mówimy po polsku, w żłobku już nie. Synek prawie nie mówi, wiem, że jest to wynikiem zaniedbania, gdyż oglądał dużo TV, przez to, że mamy 3-miesięczną córkę, która miała dużo problemów i poświęcaliśmy sporo uwagi jej. Synek potrafi się ładnie bawić, buduje z klocków, bawi się w gotowanie, samochodziki też bardzo lubi i ciuchcie, posiłki zjada z nami przy stole samodzielnie. Jak był mniejszy, nie było problemu, mówił: mama, tata, bab, dudu, dada i co tylko się da, teraz nie mówi prawie nic, jedynie "Da" jak chce coś dostać i pokazuje na to, "GEO" jak mam coś od niego wziąć. Po jednym dniu powtarzania mówi "mu" i "Owa" na krowę, "gogut" na koguta, oprócz tego mówi "co to" i "bawo" zamiast "brawo" i "du du da da brum", zależy co mu się chce. Kupiłam serię książek "Słucham i uczę się mówić" oraz "Kocham czytać", ale nie wiem jak je dobrze stosować. Czy jeśli słucha w słuchawkach, mam mu wtedy pokazywać obrazki czy po wysłuchaniu pokazać i mówić? Czy to wystarczy żeby nadrobić z nim zaległości? Oczywiście TV i cała reszta już poszła w odstawkę.

Monika
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Moniko,

 

bardzo dobrze, że Synek nie ogląda już telewizji, proszę jednak pamiętać, że telewizja nie może być w ogóle włączana w obecności dziecka, nawet gdy zajmuje się ono czymś innym i nie patrzy na ekran. Należy wyeliminować wszystkie stymulacje prawopółkulowe, także zabawki dźwiękowe.

 

Synek powinien codziennie słuchać płyt z serii „Słucham i uczę się mówić” w słuchawkach i jednocześnie oglądać dołączone książeczki (to także ćwiczy uwagę i koncentrację). Po wysłuchaniu programu należy wspólnie z dzieckiem oglądać obrazki w książeczkach z serii "Kocham czytać" i starać się by dziecko powtarzało sylaby. Pani czyta wypowiedzi postaci przedstawionych na ilustracjach (sylaby) i pyta Synka „Co mówi mama/chłopiec/dziewczynka…?”. Powinna Pani także wprowadzić ćwiczenia ogólnorozwojowe dokładnie opisane w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna”.

 

Polecam lekturę bloga dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com oraz rozdziału „Bilingwizm i wielojęzyczność” z książki Prof. Cieszyńskiej „Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci”.  

 

Pozdrawiam

Katarzyna Gruca


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć