Dziecko mówi w nocy "mama"
Dzień dobry,
mam 1,5-rocznego synka. Synek podczas snu kręci się i mówi "mama". Nie wiem czy w ten sposób mnie woła, że coś mu przeszkadza? W momencie, kiedy chcę go wziąć do łóżka mojego i męża, bo sytuacja zdarza się kilka razy w nocy, to zaczyna się wyginać i płakać. Na rękach jeszcze jest dobrze, ale jak chcę się położyć to już nie. Czy może być to, że nauczony jest spać w łóżeczku? Jeszcze parę miesięcy temu jak coś było nie tak to czasem spał z nami, nie było problemu.
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
możliwe, że dziecku coś się śni i mówi przez sen. Takie zachowanie raczej nie powinno budzić niepokoju. Małe dzieci śnią, ruszają się w trakcie snu, mówią przez sen - to wszystko jest normalne, są to zachowania, które pojawiają się w kolejnych etapach snu. Nie ma potrzeby wybudzać dziecka, brać na ręce czy zmieniać miejsce spania - chyba że zachowanie dziecka w trakcie snu jest niepokojące, czyli gdy pojawia się głośny płacz lub notoryczne lunatykowanie.
Jeżeli mimo wszystko zachowanie dziecka w trakcie snu Panią niepokoi proszę skonsultować się z pediatrą.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek