Ataki furii u 6-latka
Witam,
mam pytanie dotyczące tego, co zrobić, gdy nasz prawie już 7-letni syn (bo 7 lat skończy w lutym) wpada w furię. Dzieje się tak, gdy np. czegoś mu zabronimy, gdy zrobimy coś nie po jego myśli, gdy np. młodsza siostra dotknie jego klocków lego. Syn poszedł do pierwszej klasy jako 6-latek, po przebadaniu przez Panią psycholog, napisał test gotowości szkolnej, wyszedł mu bardzo dobrze i zdecydowaliśmy, że idzie do pierwszej klasy, z resztą sam tego chciał.
Od jakiegoś czasu, chociaż nie jestem w stanie połączyć tego z żadnym wydarzeniem w domu czy w życiu, zaczął ogromnie krzyczeć, płakać o wszystko, rzucać wszystkim, co wpadnie mu w rękę (łącznie z np. krzesłami), gdy np. zwróciliśmy uwagę, że powinien usiąść i odrobić lekcje, gdy np. czegoś mu zakazaliśmy. Generalnie ostatnio w domu nie ma nic innego jak krzyk i awantury. Potrafi nas nawet uderzyć. Nie pomogły rozmowy, kary, zakazy, krzyki. Rozkładamy już ręce z bezsilności, a mało tego, nasza 2-letnia córka zaczyna robić to samo. Bardzo proszę o pomoc, bo już nie wiem, co robić. Jest mi przykro, że mój ukochany syn się tak zachowuje, serce mi pęka, bo nie wiem, co mam zrobić. Nawet, gdy zaczyna się jego atak, próbuję go przytulić, by może w taki sposób go rozładować, to się wyrywa, krzyczy jeszcze bardziej.
Paulina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u specjalisty: psychologa rodzinnego lub dziecięcego. Radziłabym wybrać osobę, która pracuje z całymi rodzinami, bo z tego co Pani napisała widać, że trudności dotykają w tej chwili funkcjonowania wszystkich członków rodziny. Psycholog przeprowadzi z Państwem dokładny wywiad, dokona obserwacji i postara się odnaleźć źródła trudności oraz zaproponować odpowiednie metody poradzenia sobie.
Do psychologa umówić się można w poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub w prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek