Ataki furii u 9-latki
Witam,
jestem mamą trzech córek (9-letnia i 7-letnie bliźniaczki). Bliźniaczki są wcześniakami i mają typowe problemy z tą sytuacją (nieznaczne opóźnienie w rozwoju psychicznym). Są teraz w 1 klasie i wymagają dużo uwagi. Ale mam problem z ich 9-letnią siostrą. Córka zawsze, tj. od kiedy ukończyła 2 lata, często płakała, zwłaszcza w nocy - wpadała w stany histerii, w których jakby się wyłączała, a następnie powracała do siebie, uspokajała się i już wszystko było dobrze. Obecnie te problemy eskalują. Córka o różnych porach dnia, a najczęściej o 22:00, wpada w szał o byle co. Krzyczy, wyzywa, jest agresywna w stosunku do sióstr, chce je uderzyć, a ponieważ ja wraz z mężem ich bronimy, pobiła raz nas. Mówi, że nie lubi sióstr, że ich nie chce, że są najgorsze, że dostają wszystko, a nie ona, a jednocześnie, kiedy ma na to ochotę, chce z nimi spać i bawić się. Jestem już bezradna tym bardziej, że sąsiedzi mają również dość tych zachowań (mieszkamy w bloku). W szkole to anioł. Mieszkam we Wrocławiu- proszę o parę słów porady. Gdzie należy się udać?
Małgorzata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
radziłabym spotkać się ze specjalistą - psychologiem rodzinnym lub dziecięcym: można udać się do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna). Bardzo ważne jest, aby w spotkaniach i ewentualnej terapii udział brała Pani wraz z mężem - zajęcia w poradni wyłącznie dla córki w mojej ocenie nie przyniosą odpowiednich wyników. Radziłabym również spotkać się z psychologiem szkolnym i zapytać o możliwość zajęć indywidualnych dla córki na terenie szkoły lub o możliwość udziału córki w grupowych zajęciach socjoterapeutycznych.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek