Dlaczego dziecko boi się mężczyzn?
Witam,
moja wnuczka 18 -miesięczna bardzo boi się mężczyzn, na ich widok płacze i ucieka do mnie, prawdopodobnie partner jej mamy ją bije i ciągle się kłócą przy dziecku, wnuczka naśladuje jego zachowanie, ciągnie mnie za włosy i bije po twarzy. Czy to jej zachowanie i banie się mężczyzn jest powodem tego, co widzi w domu? Czy powinnam to zgłosić do MOPS-u? Bardzo proszę o poradę.
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
nie wiadomo, czy przemoc jest powodem opisywanych zachowań wnuczki, ale niestety jest to bardzo prawdopodobne. Czekanie bez reagowania może jedynie pogorszyć sytuację zarówno dla wnuczki, jak i dla córki.
Tak, jak najbardziej może Pani zgłosić się o pomoc do MOPS-u. Można też w każdej chwili zgłosić przypadek przemocy domowej w miejskich ośrodkach interwencji kryzysowej lub na komisariacie Policji.
Na stronie internetowej http://www.pokrzywdzeni.gov.pl/siec-pomocy/ wskazane są miejsca, gdzie można uzyskać pomoc w każdym województwie w Polsce.
Działają też numery telefonów, pod które można uzyskać odpowiednie informacje anonimowo: 801 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, 800 100 100 – Telefon dla dorosłych w sprawie bezpieczeństwa dzieci, 800 120 226 – Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek