Stwierdzony syndrom Aspargera
Dzień dobry,
cieszę się, że mogę zadać pytanie w ten właśnie sposób. Syn ma 4 lata. Stwierdzona lekki Zespół Aspergera. Chodzi do publicznego normalnego przedszkola na 5 godzin dziennie. Syn nie jest agresywny. jednak uderzy młodszą siostrę lub dziecko w przedszkolu, gdy przeszkodzi mu się w zabawie. Uderzy raz, ale nie bije. Raz popchnął chłopca na zjeżdżalni, gdy ten powiedział, że nie chce się z nim bawić. Dzieci zaczynają omijać syna przy zabawie z tego właśnie powodu. Syn doskonale rozumie, że nie wolno uderzać innych. Słucha uwag wychowawczyń, rodziców, wypowiada się na temat, co źle robił, obiecuje poprawę. Jednak sytuacja nadal się powtarza :( Tłumaczę, aby z problemem przyszedł do rodziców lub przedszkolanki, jednak syn zawsze bierze sprawy w swoje ręce i kończy się płaczem innego dziecka. Moja walka razem z żoną z zachowaniem syna trwa już rok. Co wieczór czytamy bajki, w tym terapeutyczne, i doskonale rozumie różne zachowania w tym, że nie wolno bić. U syna pojawia się też złośliwe zachowanie w stosunku do innych dzieci. To forma zaczepiania typu lekkie stukanie palcem kogoś w ramię. Syn dobrze wie, że chce kogoś sprowokować. Psycholog w przedszkolu nie umie pomóc... Chodzimy do terapeuty - brak efektu. Nie mamy nawet wskazówek, na czym należy się skupić. Ostatnio wpadłem na pomysł, że razem z żoną będziemy odgrywać scenki teatralne pokazujące niedobre zachowania, oczywiście na poziomie 4-letnich dzieci. Proszę o poradę jak rozmawiać z synem o biciu. W jaki sposób wytłumaczyć, że tak nie wolno, jak mogę się starać?
Adam

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
jak Pan zapewne wie, zespół Aspergera charakteryzuje się m.im trudnościami w kontaktach społecznych, przede wszystkim z rówieśnikami, brakiem współpracy w grupie, niskim poziomem empatii i rozumieniem zachowania innych ludzi. Agresywne zachowania synka nie wynikają ze złośliwości czy chęci sprawienia komuś krzywdy, tylko z jego zaburzenia. Nie oznacza to jednak, że nie należy pracować nad ich eliminacją, ale trzeba zrozumieć, że synek nie potrafi "naturalnie" nawiązywać kontaktów, mimo chęci. Skoro pewne reakcje nie pojawiają się spontanicznie, muszą Państwo nauczyć ich synka na pamięć,  cierpliwie rozmawiać o każdej poszczególnej sytuacji, w której synek był niegrzeczny. Odgrywanie scenek i czytanie bajek terapeutycznych to świetny pomysł. Może w Państwa okolicy są organizowane "treningi umiejętności społecznych" lub "treningi zastępowania agresji"? Warto również zastanowić się nad zapisaniem synka na zajęcia sportowe (np. piłkę nożną czy karate), które nie tylko uczą "dyscypliny" czy przestrzegania reguł, ale m.in. wzmacniają samoocenę i mają świetny wpływ na rozwój koordynacji ruchowej.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł