Problem ze snem u 14-miesięcznych bliźniaków
Witam,
jestem mamą 14-miesięcznych bliźniaków, które w nocy budzą się na mleko w butelce co 3 godziny. Tylko w ten sposób śpią dalej. W przeciwnym razie strasznie płaczą i krzyczą. Pomaga tylko noszenie na rękach, czasem dziecko zaśnie na rękach, gdy siedzę na fotelu, ale nie mogę już się ruszyć, bo się budzi zaraz. Odłożenie do łóżeczka nie wchodzi w grę. Kładę je spać o 19:30 lub 20:00 i śpią do dokładnie 6:40. W dzień jedzą normalne posiłki, na pewno się najadą. Zasypiając dostają butelkę z mlekiem. Jakiekolwiek próby oduczenia jedzenia w nocy kończą się porażką. Jedno dziecko budzi drugie i są nie do ogarnięcia. Nawet jeśli jedno płacze w innym pokoju to drugie się budzi i płacze. Ze mną nie chcą spać, chodzą sobie po łóżku, chcą schodzić i się bawić bez względu na godzinę. Ostatnio jest też problem z drzemkami dziennymi. Były 2, ale się buntowały, więc przeszłam na 1, niestety nie wytrzymywały na jednej, więc wróciłam do 2. Jak je kładę na drzemkę to stoją w łóżeczkach i się śmieją do siebie, a potem zaczynają płakać i tak na zmianę, trwa to nawet 30 min zanim usną. Wchodzę do nich, przytulam w łóżeczku, mówię, że śpimy i wychodzę i tak kilka razy. Będę wdzięczna za podpowiedź, co robić, bo ja już nie wiem. Najgorsze, że rano często budzą się niewyspane...
Natalia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko (i każda osoba dorosła) ma swój własny, indywidualny profil zasypiania oraz snu. Nie do końca wiadomo w jaki sposób on się kształtuje i co na niego wpływa. Według niektórych specjalistów kluczowe jest wychowanie oraz środowisko rodzinne, a według innych - czynniki genetyczne czy biologiczne.
W przypadku małych dzieci mamy do czynienia z szybkim dojrzewaniem układu nerwowego, co sprawia, że proces zasypiania i sen mogą ulegać częstym zmianom. Nawet do siódmego roku życia mogą pojawiać się przejściowe problemy ze snem (np. trudne usypianie, częste budzenie się w nocy, lęki nocne, krzyki, koszmary, zachowania autoagresywne, lunatykowanie). Bardzo często nie są one związane z żadnym problemem fizjologicznym czy psychologicznym, są po prostu cechą rozwoju i dojrzewania układu nerwowego. Rzadko te zaburzenia mogą być spowodowane np. zaburzeniami neurologicznymi.
Każdy przypadek trudności ze snem dziecka należy rozpatrywać osobno. Trudno wskazać uniwersalne metody poradzenia sobie z dziecięcymi problemami ze snem. Niestety jedyną sprawdzoną metodą jest przeczekanie aż te zaburzenia same naturalnie ustąpią. Jeżeli jednak stwierdzi Pani, że problemy trwają zbyt długo lub są zbyt nasilone, to należy zwrócić się do specjalistów: do neurologa dziecięcego oraz do psychologa dziecięcego.
W celu poszerzeniu wiedzy na temat specyfiki snu dziecka polecam rozdział na ten temat w książce pt. "Liczenie baranów. O naturze i przyjemnościach snu" autorstwa Paula R. Martina.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek