Płaczliwa 3 latka w przedszkolu
Witam serdecznie,
mam problem z 3-letnią córką, która zaczęła chodzić do przedszkola pod koniec października (w godzinach 13:00-18:30). Na początku córeczka chodziła chętnie i z uśmiechem, lecz po krótkim czasie zaczął się płacz przy odbiorze. Później przez kilka dni córka płakała cały czas w przedszkolu. W tym momencie córka płacze i krzyczy przez większość czasu, więc Panie przedszkolanki poprosiły mnie o wcześniejsze odbieranie. Odbieram córkę przed 17:00, czyli po podwieczorku, ale jak wchodzę do przedszkola to słyszę jak córka krzyczy i płacze. Jedna Pani przedszkolanka zwróciła mi taką uwagę, że córka dezorganizuje grupę (nie wiem, jak to odebrać). Zastanawiam się czy wypisać córkę z przedszkola czy zostawić? Jest połowa listopada, inne dzieci już nie płaczą, tylko moja córka. Jak długo może trwać taki proces adaptacyjny? W sumie jak ją wypiszę z przedszkola to od września znowu będę chciała ją zapisać jako 4-latkę, więc może to nie jest dobry pomysł? Proszę o jakąś poradę.
Ola

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dzieci dojrzewają w swoim indywidualnym tempie. Z tego powodu tzw. dojrzałość przedszkolną każde dziecko osiąga w innym momencie swojego rozwoju: niektóre dzieci są gotowe (społecznie, emocjonalnie i poznawczo) do uczęszczania do placówki już w wieku 2,5 lat, a inne później, nawet w wieku 4 lat. Zależy to od wielu czynników.
Adaptacja do przedszkola dziecka również może trwać różnie: kilka dni,
kilka tygodni lub nawet kilka miesięcy. W obecnej sytuacji radzę skonsultować się z psychologiem dziecięcym, który pomoże określić poziom dojrzałości przedszkolnej córki. Najlepiej w tym celu udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek