Sen dziecka
Witam,
mamy problem z snem w nocy z naszym synkiem (4,5 roku). Od zawsze kiepsko spał. Do dziś budzi się kilka razy w nocy. Czasami wystarcza, że mu się pokaże i zasypia z powrotem. Ostatnio to nie pomaga. Budzi się coraz częściej i nie może zasnąć. Boi się wszystkiego, nawet poduszki. Śpi przy zapalonej lampce. Codziennie wieczorem ma czytana bajkę i czekamy aż zaśnie, bo się boi zostać sam w pokoju. Kładziemy go codziennie o tej samej porze spać (20:00- 20:30). Próbowałam już mu podawać herbatę z melisy wieczorem i nie pomogło. Dodam, że nie zawsze jak się obudzi to płacze. Zazwyczaj tylko siedzi na łóżku i woła "mama!". Jak można mu pomóc? Widzę, że jest zmęczony. Nie mogę go położyć spać w ciągu dnia, bo syn jest w szkole. Wstaje też wcześnie rano, bo ok. 6:00, pomimo tego że większość nocy nie spał. Gdzie mogę szukać problemu?
Anna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko (i każda osoba dorosła) ma swój własny, indywidualny profil zasypiania oraz snu. Nie do końca wiadomo w jaki sposób on się kształtuje i co na niego wpływa. Według niektórych specjalistów kluczowe jest wychowanie oraz środowisko rodzinne, a według innych - czynniki genetyczne czy biologiczne.
W przypadku małych dzieci mamy do czynienia z szybkim dojrzewaniem układu nerwowego, co sprawia, że proces zasypiania i sen mogą ulegać częstym zmianom. Nawet do siódmego roku życia mogą pojawiać się przejściowe problemy ze snem (np. trudne usypianie, częste budzenie się w nocy, lęki nocne, krzyki, koszmary, zachowania autoagresywne, lunatykowanie). Bardzo często nie są one związane z żadnym problemem fizjologicznym czy psychologicznym, są po prostu cechą rozwoju i dojrzewania układu nerwowego. Rzadko te zaburzenia mogą być spowodowane np. zaburzeniami neurologicznymi.
Jeżeli Państwa syn uspakaja się w sytuacji, gdy czuje bliskość rodzica, to może to oznaczać, że w nocy wciąż dla niego bardzo ważny jest kontakt z rodzicami, który zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa oraz ułatwia wyciszenie i uspokojenie się. Niektórzy psychologowie związani z nurtem rodzicielstwa bliskości twierdzą, że w takich sytuacjach dla dziecka korzystne może być spanie z rodzicami, czyli co-sleeping. Jednak ważnym warunkiem pozytywnego efektu co-sleepingu jest zgoda obojga rodziców, w przeciwnym wypadku może to być jedynie źródłem frustracji i konfliktów między partnerami.
Każdy przypadek trudności ze snem dziecka należy jednak rozpatrywać osobno. Trudno wskazać uniwersalne metody poradzenia sobie z dziecięcymi problemami ze snem. Niestety jedyną sprawdzoną metodą jest przeczekanie aż te zaburzenia same naturalnie ustąpią. Jeżeli jednak stwierdzi Pani, że problemy trwają zbyt długo lub są zbyt nasilone, to należy zwrócić się do specjalistów: do neurologa dziecięcego oraz do psychologa dziecięcego.
W celu poszerzeniu wiedzy na temat specyfiki snu dziecka polecam rozdział na ten temat w książce pt. "Liczenie baranów. O naturze i przyjemnościach snu" autorstwa Paula R. Martina.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek