Nagonka na autyzm
Witam serdecznie,
mam pewien problem, z którym sama już nie wiem, gdzie się udać. Mam synka w wieku 7 lat, który rozpoczął edukację szkolna w 1 klasie, od tego się zaczęło, wychowawca sugeruje mi, że syn ma autyzm. Syn rozwija się prawidłowo, poza wcześniejszym zdiagnozowaniu opóźnionego rozwoju mowy (w wieku 2 lat) obecnie mówi wyraźnie, jednak zdziwiło mnie stwierdzenie wychowawcy szkolnego, więc sama skontaktowałam się z psychologiem dziecięcym, który tylko dodał mi troski o własne dziecko mówiąc, że syn nie miał kontaktu wzrokowego z nią. Dodaję, że ja z resztą rodziny zawsze mieliśmy dobry kontakt wzrokowy, reaguje zawsze na swoje imię, rozumie polecenia, opowiada nam, co go np. interesuje, nie ma problemu w kontakcie z innymi ludźmi, chociaż bywa nieśmiały w stosunku do dorosłych osób, nie dzieci. Dużo czytałam na temat dzieci autystycznych i nie widzę w moim synu żadnych objawów poza brakiem bawienia się "na niby" - jak twierdzi pani psycholog nie chciał się bawić w udawanie typu rozmowa przez telefon (z klocka- mówił, że nie dodzwoni się pani z klocka) lub udawanie picia herbatki na niby. Ja jednak widzę, że mój syn bawi się w zabawy na niby, np.: udaje żołnierza, buduje bazę lub chociażby przebiera się za różne postacie z bajek, czy to nie jest zabawa "na niby"? Proszę o doradzenie, gdzie ewentualnie mogę się udać w tej sprawie.
Wioletta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
autyzm jest zaburzeniem o charakterze spektrum, czyli określone jego objawy mogą występować w różnym stopniu nasilenia, niektóre mogę nie występować wcale. Często spotykam się sytuacją, że autyzm jest ignorowany lub niezauważany, więc jeśli nauczycielka sugeruje, że synek posiada cechy autystyczne, nie bagatelizowałabym jej spostrzeżeń. Nie wiem w jakim mieście Pani mieszka, ale obecnie jest sporo ośrodków specjalizujących się w zaburzeniach rozwoju. Ważne, by specjalista, oprócz zasygnalizowania trudności, zaproponował również odpowiednie działania terapeutyczne. Może Pani skontaktować się z jednym, z naszych terapeutów, listę znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł