3-latka w przedszkolu
Witam,
jestem zaniepokojona zachowaniem naszej 3-letniej córki. Od września zaczęła chodzić do przedszkola, obawiałam się, że z racji tego, iż jest jedynaczką i nie miała wcześniej zbytniego kontaktu z dziećmi to ciężko będzie znosić rozstania z nami - rodzicami. Na początku troszkę płakała jak ją zostawialiśmy z mężem w przedszkolu, ale z czasem już coraz mniej, mimo że nie widać było u niej jakiegoś nadmiernego entuzjazmu to wydawało mi się, że powoli się zaaklimatyzowała. Jednak ostatnio pani nauczycielka zapytała nas jak Zosia bawi się w domu i jak się zachowuje, bo w przedszkolu nie chce bawić się zabawkami, nie mówi, nie chce uczestniczyć w zabawach w grupie, cały czas chodzi ze swoim misiem, którego zabiera do przedszkola, i pieluszką. Pani mówi, że chętnie zjada posiłki i lubi zajęcia plastyczne, ale poza tym to najchętniej siedziałaby u niej na kolanach albo stoi przy biurku. Martwię się tym, ponieważ Zosia w domu jest bardzo żywym dzieckiem. Jak przychodzi do domu z przedszkola to widać, że energia ją rozpiera, chociaż ostatnio zauważyliśmy z mężem, że bardzo szybko się denerwuje, histeryzuje i często płacze jak coś jej się nie podoba lub zabraniamy jej czegoś. wtedy nasza reakcja jest taka, że wynosimy ją do drugiego pokoju i tłumaczymy, że jak przestanie płakać i się uspokoi to może przyjść. I tak też się dzieje, że przestaje płakać i przychodzi do nas. Wtedy ją przytulamy i jest w porządku. Ogólnie zauważyliśmy, że odkąd poszła do przedszkola to dużo więcej mówi w domu, praktycznie buźka jej się nie zamyka i jest bardzo żywa i energiczna, opowiada też, że wszystko zjadła i że malowała parasolkę, że wyklejała serduszko i ze przyszła pani Marzenka, która grała na pianinie, ale martwię się, że jej zachowanie w przedszkolu jest zupełnie inne niż w domu, że jest taka zamknięta i nie mówi. Bardzo proszę o radę, co powinniśmy zrobić, aby lepiej się zaaklimatyzowała w przedszkolu.
Julia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
adaptacja do przedszkola to bardzo indywidualna sprawa – każde dziecko ma swoje tempo, w jakim przyzwyczaja się do nowych warunków. Może więc być tak, że jedno dziecko pójdzie z uśmiechem do przedszkola po dwóch dniach, a inne dziecko będzie potrzebowało trzech miesięcy. Ale zazwyczaj im dziecko będzie lepiej przygotowane do przygody przedszkolnej, tym większe prawdopodobieństwo, że adaptacja przebiegnie szybciej i łatwiej.
Warto również podkreślić, że trudno mówić o pełnej adaptacji dziecka do
przedszkola. Czasami nastrój dziecka może zmieniać się jak w kalejdoskopie.
Z dnia na dzień mogą pojawić się zmiany w nastawieniu i zachowaniu, które
dla nas rodziców będą zaskakujące i niezrozumiałe. A to z tego powodu, że
przedszkole to miejsca niezliczonej ilości doświadczeń, relacji z innymi
dziećmi i nauczycielami, konfliktów i przyjaźni, zdarzeń stresujących i przyjemnych. Wszystkie te sytuacje są czynnikami, które bez przerwy
wpływają na nastawienie dziecka do placówki – i tak naprawdę w każdej
chwili mogą spowodować nagłą zmianę. Nawet gdy wydaje się, że dziecko czuje
się świetnie. Pobyt w placówce to raczej proces, a nie stan. Co oznacza że
jest dynamiczny, zmienia się w czasie i składa z różnych etapów. To tak
samo jak nasz pobyt w pracy – też mamy lepsze i gorsze dni, chwile
zadowolenia i chwile zwątpienia.
Jeżeli martwi się Pani zachowaniem córki w przedszkolu, to można postąpić
na kilka różnych sposobów:na przykład odczekać jeszcze jakiś czas,
obserwując czy opisywane trudnością ustąpią. Można również od razu umówić
się na rozmowę z panią wychowawczynią w przedszkolu (oraz z psychologiem
przedszkolnym, jeżeli jest) - przedyskutować zachowanie córki, ustalić czym
należy się rzeczywiście niepokoić, a co jest raczej typowe oraz za pomocą
doświadczonej w tym zakresie przedszkolanki ustalić jak można by córce
pomóc. Dobrym pomysłem może być również konsultacja z psychologiem
dziecięcym w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek