Złość 4-latka
Proszę o poradę dotyczącą zachowania 4-latka. Coraz więcej jest sytuacji, gdy proszę syna, aby coś wykonał np. umył ręce, przymierzył kurtkę w sklepie itp. a syn nie chce tego zrobić. Robi obrażoną minę. Gdy mówię, że w takim razie wychodzimy ze sklepu lub łazienki, to wtedy wpada w szał, wyciąga ręce przed siebie i płacze, krzyczy, że on chce to zrobić. Dodam, że najpierw proszę go o wykonanie czynności kilka minut spokojnym głosem. Dzisiaj np. prosiłam, żeby poczęstował koleżankę czekoladą, nie chciał tego zrobić. Dałam więc ja. Po
czym był kilkuminutowy krzyk i płacz, że on chce akurat tę kostkę czekolady.
Prośby o uspokojenie i tłumaczenie spokojne nic nie dają. Proszę o poradę z czego to wynika i jak mam się zachowywać w tej sytuacji.
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko przechodzi przez okres (lub kilka okresów), gdy ma zwiększoną potrzebę walki o swoje prawa, ustalania własnych zasad czy demonstrowania niezależności. Te okresy zazwyczaj dla rodziców są trudne, wymagające dużo cierpliwości, spokoju i zrozumienia dla specyfiki okresu, przez który przechodzą dzieci. Należy również pamiętać, że dla dzieci te doświadczenia również nie są łatwe: muszą nauczyć się rozpoznawać i nazywać swoje emocje (szczególnie często pojawiają się wtedy złość i smutek), próbować negocjować z dorosłymi oraz próbować zapanować nad stresem, który im towarzyszy.
Bardzo pomocne dla rodziców są dobre książki, które tłumaczą te skomplikowane zjawiska oraz podpowiadają sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Można polecić np. "Zamiast wychowania" autorstwa Jespera Juula, "Szanujący rodzice, szanujące dzieci" Sury Hart czy "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" Adele Faber i Elaine Mazlish.
Często tak jest, że sama lektura książek nie jest dla rodziców wystarczająca. Zawsze przydatna jest w takiej sytuacji rozmowa ze specjalistą - psychologiem dziecięcym lub psychologiem rodzinnym. Na taką wizytę można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w poradni zdrowia dzieci i młodzieży czy w poradni prywatnej. Nie zawsze trzeba iść razem z dzieckiem, często wystarczy udać się z partnerem po to, aby specjalista wysłuchał o jakie trudności chodzi oraz aby mógł zaproponować nowe metody działania.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek