Czy to autyzm?
Mój 2-letni wnuk nie reaguje na swoje imię, nie słucha co się do niego mówi, nie potrafi skupić uwagi na zabawie - szybko się nudzi, uwielbia bawić się drzwiami, nie mówi, często uderza pleckami o oparcie, rzuca się w łóżeczku, budzi się w nocy z płaczem bez przyczyny, ma problemy z zasypianiem zarówno wieczorem jak i w dzień, często się \"zawiesza\". Lubi się przytulać, ale jak on chce, lubi spacery, huśtawkę na placu zabaw. Rodzice wnuka bagatelizują sprawę, a ja jestem przerażona ... Proszę o odpowiedź, czy moje obawy są uzasadnione.
Renata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
obawiam się, że Pani obawy, przynajmniej w części, są uzasadnione. Nie mogę, oczywiście, postawić diagnozy autyzmu, ale opisane przez Panią zachowania wnuczka nie są normatywne dla dzieci w jego wieku. Niestety, rodzice często nie widzą lub nie chcą widzieć, że ich dziecko może mieć zaburzenie rozwoju, zwłaszcza, jeśli nie mogą porównać jego zachowania do zachować swoich starszych dzieci. Proszę zaufać babcinej intuicji oraz doświadczeniu i spróbować przekonać rodziców, jeśli nie spotkania ze specjalistą, to do odwiedzenia strony badabada.pl, na której jest wiele cennych informacji oraz wskazówek dot. rozwoju małych dzieci.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł