Nieharmonijny rozwój 2-latka
Witam serdecznie,
zwracam się do Pani, ponieważ mam wiele wątpliwości, jeśli chodzi o rozwój mojego dziecka. Synek kilka dni temu skończył 2 latka. Na co dzień jest wesołym chłopcem, lubi się bawić piłką, samochodami, układa klocki w wieże i inne budowle, potrafi skupić uwagę na rzeczach, które mu pokazujemy, chętnie uczestniczy w inicjowanych przez nas zabawach. Cieszy się i przytula na widok znajomych lubianych osób, rodziców, babci, dziadka itd. Spontanicznie wskazuje palcem na rzeczy, które mu się podobają, ale robi to dopiero od kilku miesięcy. Potrafi też wskazać w książeczkach to, o co jest proszony, przynosi nam przedmioty, które mu się podobają, inicjuje kontakt z nami, jak również z dziećmi na placu zabaw. Robi papa, cześć, żółwika, piątkę itd. Wykonuje większość poleceń typu: zanieś pieluszkę do kosza, załóż buciki itd. Próbuje sam się ubierać i rozbierać, sam je, choć niezdarnie. Lubi się do nas przytulać, kiedy jest na placu zabaw regularnie zerka czy jesteśmy w zasięgu jego wzroku, uwielbia swojego malutkiego braciszka, przynosi mu zabawki, udaje, że go karmi, daje mu spontanicznie buzi i przytula itd. Bawi się w udawanie: np. udaje, że coś gotuje, że psika się dezodorantem, że czesze włosy koło lusterka, że je lub pije z pustego kubeczka. Ogólnie jest kreatywny w zabawach. Niepokoją nas jednak następujące rzeczy: średnio reaguje na imię, wołanie, czasem chodzi na palcach, lubi zamykać i otwierać drzwi, wszystko nazywa, mówi wiele słów, w zasadzie od kilku miesięcy używa ich do komunikacji, ale tylko w formie pojedynczych słów, czasowników i rzeczowników, ma kiepską równowagę, bardzo niepewnie biega z rękami uniesionymi na wysokości talii, czasem macha całymi rękami, ale tylko biegając, nie są tzw. motylki, tylko ruch całych rąk. Czy to może być autyzm? Pracujemy z synkiem, stosujemy tzw. kąpiel słowną, ćwiczymy z terapeuta metody krakowskiej, staramy się dużo czasu spędzać na placu zabaw żeby usprawniać rozwój ruchowy, jednak nie daje nam spokoju myśl, co konkretnie się dzieje... Bardzo prosimy o odp...
Daria

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
"programowanie języka" czyli ważny element Metody Krakowskiej ® polega (w wielki skrócie) na "wgrywaniu" mowy, dostosowując (upraszczając) wyrazy i konstrukcje zdania do umiejętności dziecka. Język powinno się programować również poza gabinetem terapeutycznym, a "kąpiel słowna" jest techniką zupełnie inną (jeśli do synka mówicie Państwo "po swojemu" -np. zdania złożone, rzadko używane słowa itd.). Stosowanie dwóch wykluczających się metod powoduje, że żadna z nich nie będzie skuteczna. Machanie rączkami, wybiórcza reakcja na imię czy chodzenie na placach to cechy często występujące u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ale tylko na ich podstawie trudno postawić diagnozę autyzmu. W Centrum Metody Krakowskiej diagnozuje prof. Marta Korendo, zachęcam do spotkania się z nią (zapisy po nr tel 514-553-534).
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł