Wada postawy
Witam, moje pytanie dotyczy mojej 13-miesięcznej córki. Urodziła się przez cc, ponieważ miała ułożenie pośladkowe. Dodam że mieszkamy w UK, gdzie ciężko o jakąkolwiek pomoc. Kiedy mała miała ok. 3 miesiące byliśmy w Polsce i byłam z nią u neurologa dziecięcego, który stwierdził u niej wzmożone napięcie mięśni przy łopatkach i obniżone napięcie mięśni brzucha i do tego asymetrię. Z tymi dokumentami udaliśmy się tu do lekarza, ale stwierdził, że dziecko samo się rehabilituje. Od ok. miesiąca córka sama chodzi i zauważyłam, że jest przechylona na lewą stronę. Lekarze twierdzą, że z tego wyrośnie, ale ja się martwię, żeby nie nabawiła się ciężkich wad. Co mogę zrobić?
Anna

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
opisana przez Panią sytuacja niestety nie należy do rzadkości, często trafiają do mojego gabinetu dzieci w podobnym wieku i z podobnymi zaburzeniami. Z opisu, który Pani przedstawiła u Pani córeczki w okresie niemowlęcym pojawiło się  zaburzenie ośrodkowej koordynacji nerwowej. Zarówno wtedy jak i teraz w tym wieku potrzebna jest dokładna ocena kinezjologiczna dziecka oraz właściwa terapia. Określenie "wyrośnie" jest dalece niefachowe, ponieważ szeroko rozumiana asymetria może (nie musi) dać na kolejnych etapach rozwoju odległe skutki. Terapia powinna była być podjęta przed ukończeniem 12-tego tygodnia życia, więc oczekiwanie na samoistna poprawę w tym wieku jest tym bardziej stratą czasu dla rozwijającego się dziecka. Wg posiadanych przeze mnie informacji na wyspach brytyjskich możliwości prowadzenia fizjoterapii w takich sytuacjach są minimalne (w ośrodku, w którym pracuję często leczymy dzieci z tego regionu). Bodajże w okolicach Londynu i Dublina istnieją ośrodki, w których stosuje się metodę odruchowej lokomocji wg Vojty. Potrzebowałbym więcej szczegółów dotyczących dziecka, żeby dokładnie odpowiedzieć na pytanie.
Pozdrawiam