2,5-latek popycha inne dzieci
Witam,
mój syn ma 2,5 roku i popycha inne dzieci. Wcześniej mówił, że się do nich przytula i bardzo mocno ściskał, a teraz popycha. Nie jest przy tym ani zdenerwowany, ani nie robi tego agresywnie. Podchodzi i nie wiadomo kiedy lekko popchnie. W przypadku starszych dzieci nie jest to aż tak duży problem, ale potrafi też popchnąć ledwo chodzącego malucha. Nie pomagają tłumaczenia, kary, nagrody za dobre zachowanie. Najgorsze jest to, że jak mi o tym opowiada, to się cieszy, a jak pytam dlaczego popycha dzieci, to mówi "bo płaczą". Dodam jeszcze, że ostatnio nic ciekawego się u nas nie wydarzyło, nic się nie zmieniło. Jakie mogą być powody takiego zachowania i co mogę jeszcze zrobić?
Pozdrawiam,
Julia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w tym wypadku wydaje się, że najlepiej będzie zachowywać się tak, jak do tej pory: czyli tłumaczyć, że tak nie wolno robić, że popchniętemu dziecku może stać się krzywda, że to boli, itd. Syn jest w wieku, gdy bardzo ważne jest badanie granic, sprawdzanie własnego wpływu na rzeczywistość oraz eksperymentowanie. Dziecko nie do końca pojmuje, co dla drugiej osoby jest dobre i bezpieczne, a co bolesne i niemiłe. Dlatego natychmiastowa reakcja dorosłego, taka jak rozmowy z dzieckiem, tłumaczenie, nauka empatii, jest najważniejsza.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek