Częste krzyki nocne i brak apetytu
Witam,
moje niespełna 21 bliźniaczki od około 2,5 tygodnia często budzą
się z krzykiem w nocy (bywa, że jednego dnia obie, ale nie w tym samym czasie, albo na zmianę każdego dnia inna), uspokoić mogę je tylko ja -wystarczy, że dotknę ich twarzy ręką. Czasem muszę wyjąć ją z łóżeczka i posiedzieć chwilkę, albo ponosić na rękach. Jeżeli obudzi się nad ranem to już z braku moich sił wystarczy, że położę ją obok siebie w łóżku od razu się uspokaja. Robię to rzadko żeby się dziecko nie przyzwyczaiło do spania z nami. Nie wiem czy jak krzyczy to coś ją boli czy coś innego dolega. W dzień jest różnie, ale też często wyciągają ręce do mnie jeżeli się "pobiją". Doszedł do tego kompletny brak apetytu - od śniadania do kolacji mogą nic nie jeść (piją wodę, słodyczy mało jedzą - wręcz w ogóle). Wcześniej nie miałam problemu z jedzeniem. Nie wiem czy zwalić to na być może wyrzynające się "piątki" Czy jest to efekt jakiegoś leku?
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zaburzenia snu w tym wieku pojawiają się u dzieci bardzo często. Zarówno częste przebudzenia, krzyki, lęki, koszmary nocne mogą pojawiać się często nawet do 6-7 roku życia dziecka.
Zazwyczaj krzyk w nocy nie jest spowodowany bólem, lecz właśnie koszmarami czy lękami nocnymi. Prawdopodobnie jest tak również w przypadku Pani dzieci - dowodem  na to może być właśnie fakt, że ingerencja z Pani strony pomaga córkom. Dotyk rodzica, bliskość i ciepło sprawiają, że krzyki ustają i dzieci się uspakajają. Jeżeli zaś chodzi o zanik apetytu, to jest to zachowanie zdecydowanie niepokojące. Radzę udać się do pediatry, aby spróbować ustalić gdzie leży problem. Radzę również jak najbardziej ograniczyć słodycze, ponieważ zawarty w nich wysoko przetworzony cukier często nasila zaburzenia zachowania.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek