Trudności w zasypianiu
Witam,
moja córka właśnie skończyła 11 miesięcy i ma ogromny problem z usypianiem w dzień. Od urodzenia jest lulana na ręku lub kołysana do snu, bo odłożona do łóżeczka płacze, wstaje i robi histerię. Nie wiem, jak mam sobie z tym poradzić. Jej drzemki w ciągu dnia wynoszą maksymalnie pół godziny (2 drzemki), jest kładziona o tej samej porze, na noc rytuały od urodzenia są te same (kąpiel, mleko, spanie), do pewnego czasu zasypiała sama na noc w łóżeczku, a od kilku miesięcy jest dramat i trzeba ją lulać. Nie wiem jak nauczyć ją zasypiania samej. Chce być tylko przytulona do mnie i muszę ją nosić zanim zaśnie, czasami jest tak zmęczona, że nie potrafi usnąć i kończy się to wszystko godzinnym płaczem. Za miesiąc wracam do pracy, córkę będzie pilnowała babcia, która już zupełnie sobie nie radzi z jej usypianiem. Próbowałam wprowadzić różne metody, ale nic nie działa. A kładzenie na siłę i wychodzenie z pokoju, gdzie ona ma napady histerii i płaczu uważam za terror, który też przerabiałam i nic. Proszę o jakieś rady.
Ewelina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko (i każda osoba dorosła) ma swój własny, indywidualny profil zasypiania oraz snu. Nie do końca wiadomo w jaki sposób on się kształtuje i co na niego wpływa. Według niektórych specjalistów kluczowe jest wychowanie, a według innych - czynniki genetyczne, biologiczne.
W przypadku małych dzieci mamy do czynienia również z szybkim dojrzewaniem układu nerwowego, co sprawia, że proces zasypiania i sen mogą ulegać częstym zmianom. Mogą też pojawiać się przejściowe problemy ze snem (trudne usypianie, lęki nocne, koszmary, lunatykowanie itd.). Każdy przypadek takich trudności należy rozpatrywać osobno, z powodu powyżej opisanych powodów. Radziłabym udać się na konsultację z psychologiem, specjalizującym się w pracy z małymi dziećmi. Proszę poszukać w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży lub w prywatnych poradniach psychologicznych. Można z taką osobą skonsultować się również przez internet (takimi specjalistami są np. psycholożki Natalia Minge lub Agnieszka Stein).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek