Czy to może być autyzm?
Witam,
moja córka ma 15 miesięcy. Niepokoi mnie, że rzadko reaguje na swoje imię, jak spojrzy się w telewizor nie ma z nią żadnego kontaktu. Nie naśladuje głosów zwierzątek. Nie wskazuje palcem, czasami uda się jej pokazać, gdzie mama ma oko/nos. Potrafi tylko powiedzieć "mama, tata, baba, gaga, Lilka", czasami "gdzie" i "idę". Nie przeszkadza jej samotna zabawa. Gdy ja się oddalam, reaguje płaczem, gdy mąż wraca po pracy, reaguje na niego uśmiechem. Gdy ja proszę, żeby mi podała rączkę, bo idziemy - "da da" - to mi ją poda. Jak widzi psa czy kurę, reaguje na nie głośnym śmiechem. Nie wiem, co ma o tym sądzić, boję się o nią. Mąż mówi, że przesadza, a ja chcę w czas jej udzielić pomocy.
Pozdrawiam,
Karolina

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
przede wszystkim proszę nie sadzać córeczki przed telewizorem (ani komputerem czy tabletem!). Korzyści z oglądania telewizji u tak małych dzieci są ŻADNE, a szkody ogromne; począwszy od opóźnionego rozwoju mowy, na otyłości skończywszy. Niepokoi mnie brak gestu wskazywania palcem, który świadczy o gotowości do nauki mowy. Skoro nie pojawił się sam, proszę spróbować go "wyćwiczyć"; wziąć rączkę córeczki w swoją dłoń, pilnując by jej palec wskazujący był wyprostowany oraz niejako na nią pokazywać i nazywać zabawki, przedmioty z otoczenia, ilustracje w książeczkach. Może Pani zacząć np. od serii "Kocham czytać". Jeśli po paru tygodniach brak stymulacji obrazem (wyłączone TV) i ćwiczenia gestu wskazywania palcem, nie przyniosą efektów, warto skonsultować rozwój córeczki z psychologiem dziecięcym lub jednym z doświadczonych terapeutów Metody Krakowskiej (lista na www.szkolakrakowska.pl).
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł