Zapytanie o ćwiczenia
Witam,
mam16 lat i skoliozę, chciałabym dbać o sylwetkę (nogi,brzuch) samodzielnie ćwicząc w domu, ale nie wiem jakie ćwiczenia dobierać by nie pogłębiać skoliozy. Czy mogłabym prosić o jakieś wskazówki ? Dodam tylko, że posiadam piłkę gimnastyczną.
Pozdrawiam,
Wiktoria

Mgr Wojciech Dutka - Fizjoterapeuta
Mgr Wojciech Dutka
Fizjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
odnośnie ćwiczeń modelujących sylwetkę niestety nie umiem nic doradzić, ponieważ jestem fizjoterapeutą. Natomiast temat skoliozy wygląda tak, że praktycznie wszystkie formy spontanicznej aktywności ruchowej jak i sport angażują kręgosłup, a ten z kolei wykona zadaną mu aktywność w takim wzorcu jakim dysponuje. Mówiąc prościej pływając "pływamy skoliozą", biegając "biegniemy ze skoliozą", jeżdżąc na rowerze "jeździmy ze skoliozą", gimnastykując się "gimnastykujemy skoliozę" itd. Utrwalaniu skoliozy na pewno sprzyjają ćwiczenia wykonywane w płaszczyźnie strzałkowej. Przykładem takiego ćwiczenia może być np: leżenie na brzuchu - unoszenie ramion czy nóg, leżenie na plecach - "brzuszki", pływanie stylem klasycznym. Jeśli skoliozie towarzyszyłyby jakieś dolegliwości czy zaburzenia funkcjonalne to moja rola jako fizjoterapeuty ma dużo większe znaczenie.
Pozdrawiam,
Wojciech Dutka