Podejrzenie autyzmu
Dzień dobry,
bardzo proszę o radę. Od kilku dni niepokoję się o syna. Zastanawiam się, czy słusznie podejrzewam u niego autyzm. Zacznę od tego, co mnie niepokoi. Syn ma niemal 19 miesięcy. Odkąd nauczył się mówić "nie", niemal za każdym razem, jak wymawia to słowo - szczególnie jak naprawdę bardzo czegoś nie chce - to prawą ręką energicznie macha, mówiąc słowo "nie". Mówi mało: "tu, tam, nie", czasem "mama". Ale mąż jest Anglikiem, więc jest dwujęzyczny. Poza tym złości się, jak mu coś nie wychodzi. Lubi ustawiać samochody w szeregi, ale tez jeździ nimi po całym domu i zabawa w ustawianie nie trwa nigdy zbyt długo. Jak się bawi, to gdy do niego mówię reaguje na imię. Pokazuje palcem, wskazuje w książce, jak znajduje w niej jakiś przedmiot, który mamy w domu, przynosi go i pokazuje. Słucha jak się do niego mówi, przynosi zabawki, uwielbia zabawę w chowanego. Lubi jednak typowe zabawy dla autystycznych dzieci, jak ustawianie w szereg czy zabawa kółkami - ale nie tylko.
Jest wybredny, jeśli chodzi o jedzenie, ale zmieniają mu się smaki, bo na przykład nagle lubi marchewki itp. Jednak lubi jeść te same rzeczy. Kontakt wzrokowy jest dobry. On jest w ogóle bardzo pozytywny, dużo się śmieje, wygłupia, ale zdarza mu się ostatnio, że nagle zrobi się smutny, a ja nie wiem dlaczego. Poza tym nie lubi obcinania paznokci. Nie przepada za przytulaniem, ale tez czasem przychodzi się przytulic. Udaje, że smakuje jedzenie i karmi zwierzątka lub postaci w książeczkach. Głównie chyba niepokoję się o to machanie prawą rączką (tylko jak mówi "nie") oraz o to, że złości się, jak coś mu nie wychodzi i ustawia te przedmioty w szeregi. Często ma zaparcia ostatnio. Czy uważa Pani, że słusznie się martwię? Czy udać się do neurologa? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
Aga

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
na podstawie Pani opisu trudno jest mi postawić diagnozę autyzmu, ale
niepokojące Panią zachowania synka takie, jak "machanie rączką", opóźniony rozwój mowy czy stereotypowe zabawy są wystarczającym powodem, aby skonsultować rozwój synka z doświadczonym terapeutą czy psychologiem dziecięcym. Niestety, wciąż wielu specjalistów (w tym również lekarzy), uspokaja rodziców, każąc im czekać. Tymczasem z 19 miesięcznym dzieckiem można pracować nad rozwojem funkcji poznawczych, mowy, społecznych czy emocjonalnych . Efekty tej pracy są zwykle znacznie szybsze niż u dzieci starszych, ponieważ ich schematy działania nie są jeszcze utrwalone. Proszę nie dać się zbywać, tylko słuchać matczynej intuicji. Może Pani skontaktować się również z jednym z naszych terapeutów, ich listę znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł