Jak pomóc 10-latkowi
Witam,
mój syn pod wpływem emocji ściska mocno ręce. Robi to ciągle, wyłącza się wtedy. Towarzyszą temu często odgłosy z buzi. Dodatkowo ciągle rysuje, dużo i głośno mówi nie ma dobrego kontaktu z rówieśnikami, brak mu wyczucia do ludzi, często się złości, nie lubi żartów. Po wizycie u psychiatry zalecono badanie autyzmu. Czy trzeba go zbadać? Był badany w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale tam nie odniesiono się do jego kłopotów, zalecono jedynie terapię pedagogiczną (uczenie ładnego pisania, czytania ze zrozumieniem i matematyki). Bardzo proszę Panią o odpowiedź.
Ewa

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
proszę posłuchać zaleceń lekarza psychiatry i zgłosić się z synkiem na dodatkowe badania. Pomogą one postawić dokładną diagnozę lub wykluczyć podejrzenia lekarza. Bez względu jednak na to, jak zostanie nazwane to, co się z dzieckiem dzieje, zachęcam do wizyty u dobrego psychoterapeuty dziecięcego. Dzięki rozmowie z Panią, po przeanalizowaniu okresu rozwojowego syna oraz jego aktualnego sposobu funkcjonowania, pomoże on również w postawieniu diagnozy oraz zaleci dalsze postępowanie, najbardziej korzystne dla chłopca. Myślę, że w sytuacji tego typu problemów emocjonalnych oraz w relacjach społecznych, wskazana byłaby dalsza opieka specjalistyczna (np. korzystanie z psychoterapii, kontynuacja konsultacji psychiatrycznych).
Pozdrawiam,
Renata Trojan