Niepokojące zachowanie 5-latka w przedszkolu
Witam,
martwię się o mojego 5-letniego syna. Pani z przedszkola powiedziała mi, że tam również się o niego martwią. Antek w przedszkolu zachowuje się tak, że
nikt go nie rozumie. Za wszelką cenę chce być "cool", śmieje się sam z siebie
żeby tylko inni mieli ubaw. Robi bardzo głupie rzeczy i mówi nie na temat. Jak mam mu z tym pomóc? To tak jakby nie miał szacunku sam do siebie. Martwi mnie to czy w domu ja coś robię źle.
Malwina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w grupie rówieśniczej dzieci często zachowują się inaczej, niż w domu.
Często prezentują zachowania, które zaskakują rodziców, nieraz negatywnie.
Dla dzieci ważne jest, aby w grupie odgrywać istotną rolę - żeby być lubianym, być pożądanym towarzyszem zabaw. Niektóre dzieci, aby ten cel osiągnąć, zaczynają odgrywać rolę tzw. błazna: wygłupiają się przesadnie, ośmieszają siebie lub innych, pozwalają, aby koledzy i koleżanki się z nich naśmiewali.
To zachowanie jest zgodne z zasadą, którą można określić następująco: lepiej uzyskać uwagę z powodu swoich negatywnych lub ośmieszających zachowań, niż nie uzyskać żadnej uwagi. Najwyraźniej Pani syn zachowuje się wedle opisanej powyżej reguły. Trudno powiedzieć dlaczego tak się dzieje. Najlepiej będzie, jeżeli skorzysta Pani z pomocy specjalisty. Radzę udać się do psychologa dziecięcego - do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek