Zespół Klinefeltera - kiedy zacząć pracować z dzieckiem?
Dzień dobry,
urodziłam chłopca z zespołem Klinefeltera, obecnie ma niecały miesiąc.
Charakterystyczne dla tego zespołu są zaburzenia mowy i dlatego zwracam się o pomoc. Kiedy przyjechać na konsultację do Pani Profesor, żeby rozpocząć terapię we właściwym czasie? Kiedy zacząć puszczać małemu "samogłoski i wykrzyknienia"? Bardzo proszę o odpowiedź.
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
najlepszy czas na konsultację, będzie po ukończeniu 6 -7 miesięcy. Teraz proszę skorzystać z ćwiczeń słuchowych z wolnego pola (głośniki pod dwóch stronach łóżeczka. Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze (www.arson.pl). Około 4-5 razy dziennie jedna płytka, kolejny raz  druga i itd.
Do ćwiczeń wzrokowych (koncentracja na twarzy dorosłego jest bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy) - karty do stymulacji wzrokowej  (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska