3-latek nie mówi po polsku
Witam,
bardzo proszę o pomoc. Mam synka, który w połowie stycznia skończy 3 lata. W Polsce był pod kontrolą logopedyczną od czerwca (miał wtedy niecałe 2,5 roku), ponieważ prawie w ogóle nie mówił. Przez te pół roku widać było postęp, ale jeszcze jesteśmy daleko w tyle. Od miesiąca mieszkamy w Niemczech.
Logopeda i Neurolog (syn jest wcześniakiem i jest pod stałą kontrolą neurologiczną) poinformowały mnie, że dziecko powinno zacząć dobrze mówić po polsku, zanim wyślę go do niemieckiego przedszkola. Jednak obawiam się, że zwlekając z nauką języka niemieckiego, syn idąc w późniejszym wieku do przedszkola czy szkoły będzie miał problemy z nauką nie tylko języka ale i przedmiotów, jak również z kontaktem z rówieśnikami. Znajoma mieszkająca od dłuższego czasu w Niemczech poradziła mi, abym natychmiast zaczęła syna uczyć języka, którym będzie się posługiwać w szkole. Nie wiem co mam myśleć, bo z jednej strony się z nią zgadzam, z drugiej jednak słyszę słowa Neurologa i Logopedy, że dziecko cofnie się w mowie i w żadnym języku mówić nie będzie.
Bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam,
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
proszę słuchać neurologa i logopedy, bo mają rację. Znajoma z pewnością nie jest ekspertem. Oto lektury, które może jej Pani polecić:
1. Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and
Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
"Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci"
2. Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
"Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości".
3. Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
"Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie pierwszego."
Synek zdąży opanować język niemiecki, zanim rozpocznie edukację. Pani z pewnością, znając nawet doskonale język niemiecki, nie ma prawidłowego akcentu i wymowy, szczególnie samogłosek niemieckich. Proszę teraz rozpocząć pracę nad budowaniem systemu językowego Synka. Na forum rodziców na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl znajdzie Pani wątek dwujęzyczność.
Wiele postów  pomoże Pani uwierzyć, że się uda zbudować dwujęzyczność.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska