Nocne wstawanie u 4-latki
Witam,
ja i mój partner mamy problem. Nasza 4-letnia córka wstaje czasem w nocy i zaczyna jęczeć , wyć i wymyślać rożne rzeczy. Ostatnio potrafiła wstać i płakać z powodu tego ze jej ręcznik jest mokry. Czasem po prostu wstaje i jęczy, nie płacze, ponieważ nie ma przy tym łez, jest tylko wycie. Za każdym razem kiedy jest taka sytuacja, pytamy się z partnerem co się dzieje, dlaczego płacze, czy uderzyła się, czy może coś innego, ale zawsze odpowiada, że jęczy bo potrafi. Nie wiemy już co począć z tym problemem.
Prosimy o jakąś radę.
Weronika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
u małych dzieci - nawet do piątego czy szóstego roku życia - mogą występować różnego rodzaju zaburzenia snu (np. częste budzenie się w nocy, krzyki, zachowania agresywne i/lub autoagresywne, koszmary). Bardzo często nie są one związane z żadnym problemem fizjologicznym czy psychologicznym, są po prostu cechą procesu dojrzewania układu nerwowego u dzieci. Rzadziej te zaburzenia mogą być spowodowane np. zaburzeniami neurologicznymi.
Zachowania córki, które Pani opisuje, można więc określić jako typowe dla
znacznej grupy dzieci w tym wieku. Jeżeli jednak uznają Państwo, że problem jest zbyt nasilony, lub trwa zbyt długo, to polecam konsultację z psychologiem dziecięcym i/lub neurologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek