Problem z sikaniem u 2-latki
Witam,
mam problem z nauczaniem córki korzystania z nocnika/toalety. Córka ma skończone 2 latka i kilka prób oduczenia od pieluch za sobą, niestety wszystkie kończą się tak samo - płacz i blokada przed siusianiem. Wszystko rozumie, że trzeba sikać na ubikację, że duże dziewczynki chodzą w majteczkach, że jak się nauczy to pójdzie do przedszkola, że mama i tata są dumni. Jednak, nawet jak kilka razy uda jej się zrobić siku do ubikacji, to potem przestaje sikać i wstrzymuje.
Boimy się z mężem żeby nie dostała jakiegoś zapalenia od tego wstrzymania i odpuszczamy. Nawet babcie mówią, że nie widziały żeby dziecko tak reagowało. Dodam, że kilka miesięcy temu okazało się, że córka ma sklejone wargi sromowe, więc ma za sobą wizyty u ginekologa i smarowanie kremami - może to jest powód tej blokady? Ile to może potrwać? Mamy próbować dalej czy odpuścić? Jeśli tak, to po jakim czasie spróbować ponownie? Z góry dziękuję za odpowiedź i pomoc.
Pozdrawiam,
Gosia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
córka ma dwa lata - jest to bardzo dobra pora na naukę korzystania z nocnika, ale nie oznacza, że dziecko musi już całkowicie mieć tę umiejętność opanowaną. To, że jeszcze nie do końca potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, nie wydaje się na tym etapie zbyt niepokojące. Dla dużej grupy dzieci nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna, warto o tym pamiętać. Najlepiej uzbroić się więc w cierpliwość i wytrwale wspierać córkę w tej niełatwej nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika i nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki dla dzieci, które mogą pomóc - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
W Państwa przypadku wizyta u ginekologa i problemy fizjologiczne również
mogą odgrywać pewną rolę, więc w związku z tym radziłabym udać się na
konsultację do psychologa dziecięcego.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek