Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy

Witam,

mam synka (28 miesięcy), który poza słowami "mama", "nie", "bam", "am" ma(moje) - (ostatnio wszystko jest tylko jego i koniec) nic nie mówi. Rozumie i wykonuje polecenia o jakie go poproszę, np. "wrzuć to do pralki", "przynieś misia Puchatka" albo "będziemy teraz malować farbkami". Synek lubi dzieci, jak ktoś do nas przychodzi to ciągnie do swojego pokoju, ale od pewnego czasu nie chce dawać swoich zabawek, wręcz zabiera dzieciom to, co mają w ręce i chowa. Kiedyś, gdy zabrał dziecku zabawkę, to dawał coś w zamian, teraz już tak nie robi. Synek zapytany o coś nie odpowiada mi, chyba że odpowiedź ma brzmieć "nie". (...). Nieraz nie wiem, czy nie rozumie jak o coś pytam czy nie umie powiedzieć "tak" i dlatego nie odpowiada. Synek ładnie bawi się zabawkami wraz z ich przeznaczeniem. Lubi autka, klocki, piłki, plastelinę, farbki, ostatnio kupiłam mały zestaw kuchenny i razem udajemy, że gotujemy obiad dla misia, lali, taty. Marcel bardzo się cieszy jak tata wraca z pracy. Lubi chodzić na place zabaw, ładnie chodzi za rączkę, ale w sklepach ucieka, robi się niegrzeczny. Lubi jak daję mu pieniążki i to on zapłaci. Zawsze pomaga mi wyjmować zakupy z koszyka. Lubi oglądać książeczki, wskazuje wszystkie zwierzątka i rzeczy domowe, naśladuje kurę i słonia, reszta wychodzi mu słabo. Lubi chodzić na basen, ale w domu jak ma się kąpać, od razu pokazuje czy będzie myć głowę, jak mówię, że nie, to idzie, a jak tak, to płacze i drze się, ponieważ nie lubi myć włosów. Dodam, że od małego oglądał dużo TV, jedzenie również przed TV, wiem, że to mój błąd, ale od teraz ograniczam mu to. Mamy również problem z jedzeniem warzyw, chociaż ostatnio polubił brokuły. Nie lubi też zup, woli drugie dania. Nie pije z kubka, nawet nie chce się nauczyć, pije z butelki ze słomką, chociaż niekapka używał już od miesiąca. Zaczęłam czytać mu wieczorem przed snem bajki i synek słucha, chociaż czasami zabiera mi książeczkę i pokazuje obrazki. Jako niemowlę był spokojnym dzieckiem, jadł, spał, jadł, spał, żadnych kolek, nieprzespanych nocy nie było (ani jednej), nawet pediatra się śmiała, że synek nas rozpieszcza. Chodził jak miał 11 miesięcy, wtedy też robił "papa" i pewnie coś jeszcze, ale tak dokładnie nie pamiętam. Marcelek umiał zająć się chwilę sobą, ale teraz nie mogę nic zrobić, bo zaraz płacze, że mam się z nim bawić, a ja czasami muszę zrobić coś w domu. Obiad gotujemy wspólnie, on stoi na krześle obok i zawsze coś mi pomaga. Mieszkamy za granicą i zastanawiam się czy posłać synka do przedszkola. Mój chłopak uważa, że tam może się rozkręci z mową, chociaż ja uważam, że chyba nie, ponieważ panie tam mówią w obcym dla niego języku. Synek załatwia się na nocnik, czasami już bez mojej pomocy idzie i sam robi kupkę, a później przychodzi po mnie i pokazuje mi, że zrobił. Robi się samodzielny, ściąga buty jak wracamy, jak wychodzimy przynosi kurtkę, by go ubrać. Zawsze zabiera na dwór jakiegoś misia ze sobą albo chowa jakieś zwierzątko do kieszeni. Czy mam się martwić? Czy poza mową synek rozwija się prawidłowo? Czy posłać go do przedszkola?

Magda
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Magdo,

 

dziecko, które nie łączy dwóch wyrazów przed drugimi urodzinami nie rozwija się prawidłowo. Dlatego jeśli Pani chce, by dziecko rozwinęło swój potencjał intelektualny, powinna Pani rozpocząć stymulację w domu i na razie zrezygnować z przedszkola, dopóki dziecko nie zacznie mówić.

 

Oto argument dla Ojca:


Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.


Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.


Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.


Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.


Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.


Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się
na fundamencie pierwszego.


Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.


Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

 

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).

 

Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).


Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.

 

Serdecznie ozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć