Program słuchawkowy dla 3-miesięcznego dziecka
Witam Pani Profesor,
zastosowałam program słuchowy u mojego synka, gdy miał 1,5 roku. Jak miał 2 latka mówił pięknie całymi zdaniami, śpiewa piosenki, recytuje wierszyki. Ten sposób nauki mowy dzieci jest bardzo skuteczny. Mam pytanie, czy zastosowanie tego programu u mojego 3-miesięcznego dziecka jest bezpieczne? Przyznam, że zakładałam mu słuchawki i jest bardzo skupiony i wsłuchany oraz pojawia się uśmiech na jego twarzy. Jeżeli nie ma przeciwwskazań to proszę o wskazówki jak pracować z takim maluchem. Dziękuję za odpowiedz
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
zwykle słuchawki zakładamy, gdy dziecko już dobrze utrzymuje głowę, siedząc na kolanach mamy. Najczęściej około 5 miesiąca, ale oczywiście nic się nie stało. Podczas stymulacji rozwoju tak małego dziecka ważne jest zachowanie trójmodalności (wzrok, słuch, ruch), co oznacza, że ważne jest także stymulowanie podnoszenia głowy w pozycji na brzuchu oraz stymulacja wzrokowa. Proszę obejrzeć filmy z 2-miesięcznym Tytusem w kanale You Tube na stronie www.cenrummetodykrakowskiej.pl. Między innymi są tam filmy, dotyczące stymulacji wzrokowej.
Ważne jest, by po wysłuchaniu przez dziecko programu słuchowego, wykorzystać te elementy językowe w kierowanych do dziecka wypowiedzeniach. Może to także robić starszy brat, bo każda nowa twarz jest ważną stymulacją dla niemowlęcia.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska