6-latek w szkole
Witam serdecznie,
mój problem polega na tym, iż wysłałam swoją córkę wcześniej do szkoły, córka na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze 6 lat (urodzona na koniec listopada), długo się zastanawiałam czy ja posyłać do szkoły, choć ona bardzo tego chciała, zapadła decyzja, córka jest w pierwszej klasie, ale już dziś żałuję swojej decyzji, córka jest w klasie z siedmiolatkami, widać ogromną różnicę w nauce, choć sobie dobrze radzi to mam problemy z czytaniem, pisania nie lubi. Robiłam jej testy w poradni pedagogicznej, gdzie dostałam odpowiedź, że zaleca się nie posyłania córki wcześniej do szkoły, ale Panie przedszkolanki mnie zapewniały, że wszystko będzie dobrze, że sobie poradzi. Pani dyrektor szkoły również była tego zdania, niestety moje obawy się jednak sprawdziły, córka uczy się, ale jakim kosztem... Muszę dużo czasu jej poświęcać, nie widzę postępów, ma bardzo duży problem z czytaniem, w badaniu stwierdzono u niej skrzyżowaną lateralizację w zakresie oko lewe-ręka prawa. Myślę, że to ma wpływ na dalszą jej naukę. Jestem załamana zaistniałą sytuacją, rozmyślam nad odroczeniem córki i powrotem ze szkoły do klasy zerówki, by dać jej czas na przygotowanie się do szkoły. Do klasy pierwszej poszłaby wtedy jako 7-latka. Boję się strasznie konsekwencji, jak ona to przeżyje, ale również nie wiem, jak by było jakby sobie w dalszych klasach nie radziła dobrze. Nie chciałbym żeby musiała powtarzać klasę, więc dlatego wolę ją teraz przenieść. Proszę o radę, jestem zrozpaczona.
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
zdecydowanie lepiej jest zapobiec teraz frustracji i nie pozwolić zbudować niechęci do czytania. Dziecko lewooczne ma zawsze na początku spore trudności, a do tego sześciolatek w grupie siedmiolatków. Z pewnością łatwiej teraz dziecku wytłumaczyć, że nie ma jeszcze 7 lat, i dlatego nie może chodzić do klasy pierwszej. Zapewniam, że to będzie mniejsza trauma niż ciągnące się przez całą szkołę podstawową trudności.
Warto rozpocząć naukę czytania sylabami ("Kocham czytać" - www.we.pl) oraz poćwiczyć odwracanie obrazków ("Kocham się uczyć - odwracamy obrazki" - www.we.pl), bo dla dzieci lewoocznych litery: p b d g wyglądają bardzo podobnie, także W i M, czy u r n.Fakt ten utrudnia czytania sylab odbnych PA i AP.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska