Dziecko dwujęzyczne - nauka czytania
Dzień dobry,
mam 5,5 letnią córeczkę. Od nieco ponad pół roku ćwiczę z nią naukę czytania po polsku. Właśnie kończymy pierwszą serię "Kocham czytać" i Emilka radzi sobie całkiem dobrze z czytaniem drukowanymi dużymi literami (czasem myli głoski składające się z kilku znaków dzi, dż, czy, ci itp.). Niedługo rozpocznie też naukę czytania w zerówce. Czy powinnam ćwiczyć z nią dalej z drugą serią zeszytów "Kocham czytać", czy wprowadzać małe litery? Jak odbywa się to przejście z czytania dużymi literami drukowanymi do czytania normalnego druku. Na razie sprawia to mojemu dziecku dużą trudność. Drugie moje pytanie jest następujące: kiedy powinnam rozpocząć z dzieckiem naukę czytania po francusku (córka jest dwujęzyczna, mąż jest Francuzem, rozmawiamy w domu przy dzieciach po francusku). Czy zna Pani jakieś podręczniki francuskie, które mogłyby nam pomóc metodycznie w nauce czytania i pisania po francusku?
Dziękuję z góry porady!
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
przejście na mały druk następuje automatycznie, ale jeśli chce Pani przyśpieszyć, ten proces można zastosować podręcznik dla sześciolatków "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com), jest tam metodycznie wprowadzane łagodne przejście na mały druk. Jeśli Córeczce jest trudno poczekałabym, aż będzie swobodnie czytać
duży druk.
Język franuski wymaga nieco innych technik nauczania, i radziłabym to pozostawić szkole (chyba, że nie mieszkacie Państwo we Francji). Warto pokazać dziecku napisy w języku francuskim, rozpoznawane globalnie. Im lepiej będzie Córka czytać po polsku, tym łatwiej nauczy się w kolejnym języku.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska