Mój prawie 4-letni synek nie mówi zdaniami
Witam,
mój synek ma 3 lata i 9 m-cy. Dość późno zaczął mówić. Zna bardzo dużo słów i uczy ich się coraz więcej, ale nie chce mówić zdaniami. Zna wszystkie litery, umie liczyć do 10, rozumie prawie wszystko, co się do niego mówi. Jednak nie chce powiedzieć nic w zdaniu, nie powie nawet "mamo, daj pić", tylko samo "pić". Bardzo martwi mnie to, że nie powie do mnie "mama", a do męża "tata". Dodam, że zaczął mówić dopiero jakieś 5 m-cy temu. Jest ogromna poprawa, ale cały czas martwi mnie to, że nie powie nic, co składa się z 3 słów. Wydaje mi się, że może to być przyczyna stresu jaki przeżył w wieku 2 lat, otóż doznał wtedy oparzenia, a miesiąc później miał operację (nie związaną z oparzeniem). Wtedy strasznie to przeżył, a do tamtego czasu rozwijał się bardzo prawidłowo. Niestety od dłuższego czasu mieszkamy w Niemczech, więc nie mogę iść z nim do logopedy ani psychologa. Zaznaczę, że w domu nie mówimy po niemiecku, więc dziecko nie słyszy tego języka. Nie chcemy żeby poznawał drugi język póki w pełni nie opanuje j. polskiego. Czytałam sporo na temat metody krakowskiej, a nawet próbowałam, ale syn po 3 minutach się nudzi i ucieka. Sama już nie wiem, co robić. Pozdrawiam.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
nie wiem jak to Pani robi, że Synek po 3 minutach ucieka. Metoda uczy języka w zabawie i komunikacji, dzieci chętnie się bawią.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczki "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Słusznie Pani uważa, że najpierw dziecko powinno opanować język etniczny, a potem język większości.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska