Jak nauczyć dziecko słyszeć pierwszą i ostatnią literę wyrazu?
Witam,
syn, lat 5,5, korzysta z wczesnego wspomagania rozwoju oraz zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu. Jako ćwiczenia domowe zadane ma określić liczbę sylab w wyrazie - co bardzo dobrze umie, ale jak ma wymówić jaka jest pierwsza i ostatnia litera wypowiedzianego wyrazu - to jest problem. Czasem się uda, ale przeważnie syn podaje pierwszą sylabę zamiast litery albo powtarza cały wyraz. Jeżeli wyraz jest napisany i zna literkę to umie ją odczytać natomiast ze słuchu jest problem. Proszę o wskazówki jak postępować lub proszę wskazać materiały do ćwiczeń. Jednocześnie chciałam Pani podziękować za materiały, seria książeczek "Słucham i uczę się mówić", które u nas zadziałały cuda.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
synek nie musi podawać nazw liter ani głoskować. Nazywanie liter ("es", "em", "el") tylko utrudni dziecku naukę czytania. Wyraz "sok" zostanie odczytany jako: esoka, co nie pozwoli dziecku zrozumieć, co przeczytało. Głoskowanie też nie jest prawidłowym sposobem nauki czytania, wówczas dziecko czyta "syoky".
To doskonale, że Synek potrafi dzielić wyrazy na sylaby, tak właśnie należy go uczyć czytać, sylabami. Potem dziecko będzie umiało przegłoskować i przeliteroawć każdy wyraz, tylko  nie będzie to do niczego potrzebne. Może Pani skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl) albo "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com).
To zadziała tak jak program słuchowy i Synek nie będzie miał kłopotów z nauką czytania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska