Głoskowanie a gotowość szkolna 2015
Witam,
pisałam dzisiaj do Pani w sprawie głoskowania, zapoznałam się z kilkoma odpowiedziami, których Pani udzieliła w tym temacie. Chciałaby jednak uzupełnić swoje pytanie. Jak się ma głoskowanie do gotowości szkolnej? Syn jest po pierwszym badaniu i tam głoskowanie jest wymagane i dziecko dostaje za to punkty. Tzn. z uwagi na brak umiejętności dostał 0 p. Jestem zdezorientowana czy jednak jest to wymóg szkolny czy nie?
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
głoskowanie nie jest dziecku do niczego potrzebne, proszę się nie martwić, że dziecko ma zero punktów za zadanie sprzeczne z wynikami badań neurobilogicznych. Nazywanie liter ("es", "em", "el") tylko utrudni dziecku naukę czytania. Wyraz "sok" zostanie odczytany jako: esoka, co nie pozwoli dziecku zrozumieć, co przeczytało. Głoskowanie też nie jest prawidłowym sposobem nauki czytania, wówczas dziecko czyta "syoky".
Należy dzielić  wyrazy na sylaby, tak właśnie należy uczyć czytać - sylabami. Potem dziecko będzie umiało przegłoskować i przeliterować każdy wyraz, tylko  nie będzie to do niczego potrzebne. Może Pani skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl) albo "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska