Syn 7-latek
Witam serdecznie,
mój syn 7-latek chodzi do pierwszej klasy, dostrzegłam, że ma problem z pamięcią, ucząc go literek i powtarzając kilkakrotnie jedną literkę, za parę minut nie pamięta, co to za literka, uczyliśmy się dwóch wieczorem, 5 wyrazów po angielsku, nadal ich nie pamięta, z liczbami nie ma problemu. Nie wiem jak mogę mu pomóc widząc, że on chce się tego nauczyć, ale nie może zapamiętać, zaczęłam już mu podawać syrop "eyeQ", mam nadzieje ze to co pomoże. Staram mu się wszystko wolną tłumaczyć. Czy jest jakiś sposób na wyrobienie pamięci? Bardzo bym chciała mu pomóc, ale nie bardzo wiem jak. Proszę o pomoc.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
ucząc Syna nazw liter czy głoskowania więcej Pani zaszkodzi niż pomoże. Nazywanie liter ("es", "em", "el") tylko utrudni dziecku naukę czytania. Wyraz "sok" zostanie odczytany jako: es-o-ka, co nie pozwoli dziecku zrozumieć, co przeczytało. Głoskowanie też nie jest prawidłowym sposobem nauki czytania, wówczas dziecko czyta "sy-o-ky".
Należy dzielić wyrazy na sylaby, tak właśnie należy uczyć czytać - sylabami. Potem dziecko będzie umiało przegłoskować i przeliterować każdy wyraz, tylko nie będzie to do niczego potrzebne. Może Pani skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl) albo "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com). Syrop raczej nie pomoże. Nauka czytania poprawi funkcje pamięci, ale oczywiście należy także takie ćwiczenia prowadzić. Ćwiczenia pamięci znajdzie Pani na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska