Rytm biologiczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Witam,
jestem mamą dwojga dzieci w weku 6 lat (1 klasa) i 9 lat (3 klasa). Mieszkamy w Starszynie i dzieci uczą się w naszej Szkole Podstawowej. Nasza szkoła jest bardzo ładnie zlokalizowana, cieszy się dobrą opinią, ma dobrą kadrę i fantastyczne dzieci, które lubią swoją szkołę. Niestety co roku następuje pogorszenie się warunków pracy w naszej szkole (wydłużenie godzin pracy - w tej chwili od 7.30 do 17.30, zlokalizowanie świetlicy dla dzieci najmłodszych na korytarzu szkoły, konieczność przebywania dzieci w szkole (których rodzice pracują) nawet ponad 10 h. Szukamy sposobów na zmianę tej sytuacji. Zwracam się z prośbą o udzielenie mi odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu, jaki ma na dziecko w wieku 5-9 lat nauka w systemie zmianowym, przemiennym, w zakresie godzin od 7.30 do 17.30, a także o wyjaśnienie kwestii dotyczących rytmu biologicznego dzieci w klasach 0-3 szkoły podstawowej. Mam nadzieję, że odpowiedzi udzielone przez Państwa pozwolą na skuteczna poprawę warunków pracy dzieci w naszej szkole.
1. Czy rytm biologiczny dziecka w wieku lat 5-9 pozwala dziecku na rozpoczynanie zajęć jednego dnia o 7.30 a drugiego o 13.30 (np. jednego dnia kończy zajęcia o godzinie 17.30, a następnego dnia rozpoczyna o 7.30), jaki wywiera to wpływ na dziecko?
2. Czy można zadawać prace domowe dzieciom 5-9 letnim, które kończą naukę o godz. 17.30, przebywającym od rana w szkolnej świetlicy (rodzice pracujący nie są w stanie w godzinach rannych pomóc dziecku przy odrabianiu lekcji)?
3. Jak szkoła i nauczyciele powinni postępować w kwestii zadawania prac domowych przy przemiennym i zmianowym systemie organizacji zajęć?
4. Czy przebywanie w świetlicy szkolnej nawet do 6 godzin przed lekcjami (rozpoczęcie zajęć o 13.20), przy ilości dzieci często przekraczającej 50 osób, nie pogarsza koncentracji dzieci z klas 0-3 w wieku 5-9 lat, nie zaburza ich rytmu biologicznego, nie obniża zdolności do maksymalnego wykorzystania możliwości dziecka do nauki w możliwie najlepszych dla niego warunkach?
5. O której godzinie dzieci w wieku 5-9 lat powinny najpóźniej chodzić spać? Ile godzin powinno spać dziecko w tym wieku?
6. Jaki wpływ na rozwój dziecka, jego samopoczucie, a także funkcjonowanie rodziny, mają powroty do domu po zakończeniu zajęć szklonych w godzinach 17.00-18.00 (od 2 razy do nawet 5 razy w tygodniu, w wypadku rodzin wielodzietnych)?
Z góry dziękuje za odpowiedź na powyższe pytania. Jeżeli mają Państwo inne istotne informacje, sugestie lub uwagi dotyczące poruszanej kwestii będę wdzięczna za ich udzielenie.
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
system naprzemienny (raz lekcje przed południem, raz o południu) wpływają negatywnie na koncentrację i uwagę dziecka. Rozumiem, że takie są warunki szkoły, ale byłoby rozsądniej zmieniać rytm co roku, a nie w ciągu tygodnia. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym powinno spać około 10 godzin, jeśli ma efektywnie uczyć się i trwale zapamiętywać treści.
50-osobowa świetlica to jest poczekalnia dworcowa, a nie placówka oświatowa.
Jeżeli rodzice pracują tak długo, dziecko powinno odrabiać lekcje w świetlicy, tak, by mogło zwrócić się o pomoc do nauczyciela. O godzinie 18 po całym dniu w szkole i hałasie dziecko może już tylko pójść spać.
Radzę porozmawiać w Kuratorium Oświaty z Rzecznikiem Praw Dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska