Trudności 4-latka
Witam serdecznie,
jestem mamą adopcyjną 4-latka (syn jest z nami od trzech miesięcy). Chłopiec ma duże problemy z mową, ma bardzo ubogie słownictwo (zna kilka podstawowych słów) i mimo że dużo z nim rozmawiamy, czytamy książki, oglądamy obrazki opisując, co na nich jest, jego zasób słownictwa niewiele się wzbogacił. Dziecko ma również problemy z zapamiętaniem tego, co przed chwilą robił, mimo że każdą czynność nazywamy i wielokrotnie tę nazwę przypominamy, ma trudności z rozróżnianiem kolorów, układaniem prostych sekwencji. Czy taka sytuacja może być tylko wynikiem zaniedbania dziecka w rodzinie biologicznej czy to może być większy problem wymagający pogłębionej diagnozy? Jak z nim pracować, aby usprawnić zburzone/zaniedbane funkcje?
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
zdecydowanie należy przeprowadzić pogłębioną diagnozę, by zobaczyć, jak rozwijają się pozostałe funkcje poznawcze i jak ukształtowała się dominacja stronna.
Na razie, zanim Pani otrzyma diagnozę, proszę zastosować słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki, Fleksja (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczki - "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska