3-latek nie mówi
Witam,
syn za parę dni skończy 3 lata. Bardzo mało mówi: mama, baba, tato, chodź, miał, ijo ijo. Próbuje powtarzać ze mną alfabet, ale wyrazów już nie, pokazuje, że nie umie, próbuję go namówić, by powtarzał to pokazuje, że nie umie i nie chce dalej próbować. Syn chodził do żłobka, teraz do przedszkola, panie twierdzą, że ładnie się komunikuje, mimo że nie mówi, w domu jest tak samo, mówi "po swojemu" (czasem to nawet brzmi jakby składał jakieś zdania), jak nie potrafi to pokazuje. Czy powinnam się martwić?
Tyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Tyno,
oczywiście, że powinna się Pani martwić, ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska