Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Syn 26-miesięczny prawie nie mówi

Witam,

jak w temacie, mój syn 26-miesięczny prawie nie mówi. Jedyne co potrafi to: mama, nie, daj, abcia (babcia), jaja (dziadzia), aa (tata), amam, tam, uja (wuja), isiu (misiu), lala. Jesteśmy po operacji rozszczepu podniebienia wtórnego. W zeszłym miesiącu robiliśmy powtórnie badania słuchu, wyszło wysiękowe zapalenie uszu, na razie leczenie farmakologiczne. Nie wiemy w jakim stopniu jest niedosłuch. Chociaż z naszych obserwacji nie wnioskuję dużego ubytku, bo synek ładnie reaguje i wykonuje polecenia. Od roku jesteśmy pod opieką logopedy, niestety nie jest to osoba, która ma doświadczenie z dziećmi rozszczepowymi. Mieszkamy w małej miejscowości i ciężko tu o specjalistę. Czy może nam Pani zaproponować jakieś ćwiczenia, które będę mogła wykonywać z dzieckiem w domu? Od kilku miesięcy próbuję nauczyć go dmuchania przez usta, niestety nie może tego załapać i powietrze wydmuchuje nosem. Jest jakiś sposób, aby go tego nauczyć?

Jagna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Jagno,

 

przede wszystkim proszę nauczyć dziecko pić z kubeczka i gryźć twarde pokarmy. To poprawi pracę wargi żuchwy. Nauczyć wydychania przez usta można tylko w zabawie, bo to zbyt małe dziecko, by świadomie wypełniło taką instrukcję.


Wypowiadanie samogłosek, a potem sylab jest bardzo dobrym ćwiczeniem wydychania przez usta.


W związku z niedosłuchem najważniejsze jest słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 15 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.


Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć