Jak pomóc córci, aby zaczęła mówić?
Witam,
Ewa ma 4 lata i 10 miesięcy i słowa, które mówi to: mama, tata, baba, papa, ponadto a, e, i, y, o, u. Porozumiewa się ze światem za pomocą gestów. Miała
rezonans i EEG głowy i nic nie wykazało, chodzimy do logopedy i na zajęcia sensoryczne, skutkiem czego jest lepsza koncentracja i chęć pracy, jednakże mowa postępuje bardzo wolno. Ewci zdarza się powiedzieć "Babcia", jednak za drugim razem powie "Baba". Rozumie wszystko, pamięta również, jest wesoła i
chętnie zawiera nowe znajomości. Nie boi się dorosłych ani dzieci. Ogólnie jest
bardzo grzeczna, czasem krzyczy jak ktoś nie reaguje na jej próby porozumienia
się, nie jest agresywna. Bardzo proszę o radę, co jeszcze możemy zrobić, aby
stymulować jej mowę.
Aleksandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aleksandro,
brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest zatem priorytetem w terapii.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki(wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Rzeczowniki - Fleksja 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby i wyrazy.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska