Zagrożenie autyzmem?
Witam serdecznie,
piszę, ponieważ szukam odpowiedzi na dręczące mnie od kilku tygodni pytanie. Chodzi o córeczkę mojej przyjaciółki, która na początku kwietnia przyszłego roku skończy 2 latka. Odnoszę wrażenie, że dziecko nie rozwija się prawidłowo. Dziewczynka jest (w zarówno mojej, jak i męża opinii) niekontaktowa, tzn. brak z nią kontaktu wzrokowego (jeśli jest, to tak jakby patrzyła na kogoś bez żadnego wyrazu twarzy, marszcząc tylko czoło i czasem mrużąc oczy; spojrzenie bardzo przyglądające się, a zarazem "puste"); nie wykazuje zainteresowania ani mną, ani mężem (czasem ciekawią ją nasze bliźniaki, ale zazwyczaj nie podchodzi blisko. "Przystawiona" do nich będąc na rękach rodzica wyrywa się, wygina i trze oczy.
Poza tym nie mówi nic; zdarzy jej się tylko po swojemu. Nie lubi się przytulać, ma swoje ulubione bajki, jest karmiona przy TV. Odnoszę wrażenie, że ma swój świat i uśmiecha się do powietrza. Nie posługuje się sztućcami. Nie kojarzę, aby wskazywała palcem. Reszty sytuacji nie widzę, jednak te, które opisałam, wzbudziły mój niepokój.
Proszę bardzo o odpowiedzi na pytania, czy: jestem dobrego zdania, że córeczka przyjaciółki nie rozwija się prawidłowo? Czy powinnam zwrócić jej na to uwagę? Czy opisane przeze mnie objawy mogą wskazywać na nieprawidłowości? Z odpowiedzi na inne pytania wnioskuję, że tak i czasem przychodzi mi do głowy, że jest zagrożona autyzmem.
Dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Izabella

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
opisane przez Panią zachowania córeczki przyjaciółki słusznie budzą Pani niepokój, są bowiem charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Nie mogę oczywiście postawić diagnozy nie widząc dziecka, ale rozwój dziewczynki zdecydowanie nie przebiega prawidłowo.
Odpowiedź na pytanie czy zwrócić uwagę przyjaciółce jest trudna, robiąc to ryzykuje Pani nawet utratę przyjaźni. Niestety, nawet delikatne sugerowanie rodzicowi, że jego dziecko może być zagrożone autyzmem, bardzo często odbierane jest jako atak. Nie wiem jak bliska relacja Panie łączy, jak zachowuje się przyjaciółka (czy wypiera problemy swojego dziecka lub je bagatelizuje, czy może po prostu nie zdaje sobie z nich sprawy), jak postrzegają rozwój dziecka dziadkowie i inni znajomi rodziny. Na stronie http://www.badabada.pl/ jest przesiewowy test dla rodziców, może Pani zasugerować wspólne "badanie" swoich dzieci.
Decyzję czy powiedzieć przyjaciółce o swoich obawach musi Pani podjąć sama, proszę jednak pamiętać, że kluczowym dla zaburzeń rozwojowych jest ich wczesne rozpoznanie i podjęcie terapii.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł