Lęk przed zerówką
Witam,
mam problem z 5-letnią córką. W tym roku poszła do zerówki w szkole. Przez pierwszy tydzień chodziła super, potem się rozchorowała i nie chodziła 2 tygodnie, po chorobie pierwszy dzień poszła normalnie, drugiego dnia rano też, a płacz się zaczął już na angielskim, bo córka twierdzi, że ją pani popchnęła. W trzeci dzień też był koszmar, od czwartku znowu była tydzień chora. I tak się po tym zdarzeniu zniechęciła, że rano jest armagedon, nie chce się ubierać, bardzo płacze i mówi, że szkoła jest głupia i nie będzie chodzić. Córka nie chodziła do przedszkola, bo nie było takiej potrzeby. Cały czas przebywała tylko ze mną, bo mąż pracuje od świtu do nocy, a mieszkamy na wsi i nie ma w pobliżu dzieci. Dodam, że córka jest wrażliwym dzieckiem. Już nie wiem jak ją przekonywać do tego, by chciała się w ogóle ubrać i wyjść do szkoły. Nie pomaga nawet przekupstwo i tłumaczenia, że wszyscy chodzili do zerówki. Proszę o rade.
Pozdrawiam,
Karolina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zachowania córki, które Pani opisuje są często spotykane i zupełnie typowe. Nie oznacza to oczywiście, że poradzenie sobie z nimi jest szybkie i łatwe. Przede wszystkim wydaje się, że pójście do zerówki jest dla córki dużym wyzwaniem - jest to jej pierwsze zetknięcie z placówką edukacyjną, więc dziecko przechodzi przez zwyczajowy okres adaptacji i przyzwyczajenia się do nowego otoczenia, rówieśników, nauczycieli. Przeżywa nowe sytuacje, zdarzenia, doświadczenia, których do tej pory nie znała. Dlatego córka potrzebuje przede wszystkim zrozumienia dla swoich trudnych emocji oraz wsparcia: życzliwości, ciepła, bliskości, rozmów na temat uczuć. Oraz dużo rozmów na temat zerówki i zdarzeń, które mają tam miejsce.
Bardzo pomocne jest też wspólne czytanie książek na temat początków chodzenia do szkoły, np. "Filipek i szkoła" Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby, "Asy z naszej klasy" Patrycji Zarawskiej, "Billy w szkole" Birgitty Stenberg, "Hurra, idę do szkoły!" Ingrid Uebe, "Mały Koko Smoko idzie do szkoły" Ingo Siegner czy "Franklin idzie do szkoły" Paulette Bourgeois.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek