Lęk przed przedszkolem
Witam,
mam ogromny problem z 4-latką. Poszła do przedszkola w wieku 3
lat, do najmłodszej grupy. Płakała przez cały okres chodzenia do tej grupy (może ze 3 razy). W roku kolejnym, nie wiedzieć czemu, pani dyrektor zadecydowała (bez uprzedniego poinformowania nas o tym), że dziecko zostanie z 3-latkami na drugi rok (bez przyczyny, bo zrozumiałe byłoby to dla mnie, gdyby rozwijała się inaczej, miała problem, ale to jest dziecko całkowicie samodzielne, które zaczyna czytać, zna liczby, a nawet wykonuje proste dodawanie, jedynym problemem jest nieśmiałość). Poprosiliśmy, by dziecko trafiło do grupy ze swoimi rówieśnikami, do dzieci które już zna, z którymi nawiązała kontakt. Pani dyrektor przeniosła ją do grupy, gdzie nie zna ani jednego dziecka (najprawdopodobniej złośliwie). Oczywiście znów nas o tym nie informując. I tu zaczyna się nasz dramat, bo o ile na początku było fajnie, przez pierwszy tydzień chodziła i była zadowolona, tak teraz rano, po przekroczeniu progu jest histeria. Ja już nie wiem, jak mam jej pomóc. Rozmawiamy z nią dużo, czytamy książeczki o przedszkolu, ale wieczorem mówi, że nie będzie płakać, że rozumie, a na następny dzień jest zupełnie inaczej. Staram się być twarda, nie pokazywać, że pęka mi serce, ale to nic nie daje. Proszę o pomoc. Dodam tylko, że mała jest ze mną bardzo związana, bo mąż przepracowuje 300 h w miesiącu i zajmuje się nią rzadko.
Ania

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wszelkie decyzje, związane z przenoszeniem dziecka z grupy do grupy w
placówkach przedszkolnych powinny być konsultowane i uzgadniane z rodzicami
dziecka. Jeżeli tak się nie dzieje, to świadczy to o braku zrozumienia podstawowych zasad współpracy z rodzicami oraz o brak dbałości o dobro dziecka.
Rodzic nie musi wyrazić zgody na takie zmiany, chyba że dyrekcja przedszkola
nie widzi innego wyjścia, z przyczyn formalnych i obiektywnych (np. brak miejsc w danej grupie czy trudności w funkcjonowaniu dziecka). W sytuacji, gdy nie ma zgody pomiędzy rodzicami a dyrekcją przedszkola, można udać się do odpowiednich organów, które pełnią nadzór nad funkcjonowaniem danej placówki, tj. urzędu miasta (wydział oświaty) oraz kuratorium oświaty, w celu złożenia odpowiedniego wniosku o wgląd w sprawę oraz interwencję.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek