Ciągła zmiana nauczycielek w przedszkolu
Witam,
moja córeczka w zeszłym roku poszła do przedszkola - miała wtedy 2 lata i 10 m-cy. Dość długo się adaptowała. Kiedy wreszcie się to udało, byliśmy bardzo zadowoleni. Córka należy do dzieci, które potrzebują więcej czasu, by się zaprzyjaźnić, poznać, a jednocześnie jest bardzo towarzyska. Uwielbiała chodzić do koleżanek i pań przedszkolanek, które uwielbiała.
Wszystko się zmieniło w wakacje, kiedy posłaliśmy córkę na tzw. dyżur wakacyjny. Przez te 2 tygodnie grupą opiekowały się naprzemiennie wszystkie pracujące w przedszkolu panie. Córka nie znała tych pań wcześniej i nie chciała chodzić do przedszkola. We wrześniu sytuacja się powtórzyła, gdyż okazało się, że jedna z wychowawczyń córki zrezygnowała z pracy w przedszkolu, a druga odeszła na macierzyński. W tej chwili nie ma stałej pani, która by opiekowała się grupą, w której jest córka.
Proszę o radę, jak mam tłumaczyć córeczce, że panie się zmieniają i że musi się przyzwyczaić. Proszę też o informację, czy taka ciągła zmiana przedszkolanek może mieć jakiś negatywny wpływ na rozwój mojego dziecka.
Pozdrawiam
Maya

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
oczywiście, najlepszą sytuacją dla dziecka w przedszkolu jest ta, gdy jedna wychowawczyni jest stałą opiekunką grupy. Niestety, w placówkach opiekuńczych często zdarzają się zmiany lub rotacje personalne i jest to normalne.
Nie jest do dla dzieci najlepsza sytuacja, ponieważ stała opiekunka zazwyczaj zapewnia poczucie bezpieczeństwa i wzrost zaufania. Ale nie jest też tak, że zmiana opiekunek automatycznie powoduje jakiekolwiek problemy w funkcjonowaniu dzieci.
Należy więc z dzieckiem szczerze porozmawiać i wytłumaczyć - ubierając tę informacje w odpowiednie do wieku dziecka słowa - dlaczego jedna pani odeszła, a na jej miejsce pojawiają się inne.
Jeżeli zaś sytuacja rotacji opiekunek trwa zbyt długo, to dobrze jest spotkać się z dyrektorem placówki i porozmawiać na temat możliwości przydzielenia stałej wychowawczyni.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek