6-latka wpadająca w furię
Witam serdecznie,
moja córka skończyła 6 lat (marzec), w tej chwili chodzi do pierwszej klasy i jako jedyna płacze, od samego początku płakała na pierwszych lekcjach i potem pod sam koniec, dopiero rok szkolny się zaczął i jest to nowe miejsce, ale wszystkich tam zna, wie co i jak, boi się, że nikt po nią nie przyjedzie, że jak będzie w szkole to ktoś z nas umrze, a jej nie będzie. W tamtym tygodniu było lepiej, a dziś już znowu dała czadu, bo zobaczyła inną panią niż powinna. Na co dzień jest normalnym dzieckiem, nie słucha się za bardzo, też jak coś jej nie wychodzi to jest nerwowa i krzycz, czasami jak coś sobie "ubzdura" to koniec, chciałam z nią jechać windą żeby nie iść po schodach (już kiedyś jeździła) to w panikę wpadła, że nie jedzie, bo się zatnie i zaczęła się trząść z nerwów. Czy coś mam zrobić żeby przestała się bać? Ona nawet już u babci nie chce zostawać...
Weronika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
małe dzieci często odczuwają emocje, z którymi nie mogą sobie do końca poradzić. Pani córka odczuwa lęk, związany z uczęszczaniem do nowego, nieznanego miejsca, jakim jest szkoła. Zdarza jej się odczuwać strach również w innych sytuacjach, które dla nas, dorosłych, wydają się zupełnie zwyczajne (np. wsiadanie do windy).
Nie oznacza to, że te emocje (lęk, strach, smutek, złość) są złe lub nienormalne. Są zupełnie typowe, ważne jest to, żeby dziecko nauczyło sobie z nimi radzić - wiedzieć z jakich powodów się pojawiają, jak je rozpoznać i jak na  nie reagować.
Radziłabym na początek udać się w celu konsultacji z córką do psychologa szkolnego (lub jeżeli w szkole nie ma psychologa - do pedagoga). Jeżeli psycholog tak zaleci można również umówić się na spotkanie z psychologiem w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Można też z córką czytać książki na temat pokonywania lęków, np. "O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich rzeczy" Elżbiety Zubrzyckiej, "Albert i potwór" Gunilli Bergstrom, "Franklin boi się burzy" Paulette Bourgeois czy "Królewna Lenka przegania strachy" Anety Krelli-Moch. Dla rodziców polecam książkę na temat radzenia sobie z lękami dziecięcymi pt. "Nie strach się bać" autorstwa Lawrence Cohen.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek