Córeczka od roku płacze w przedszkolu
Witam serdecznie,
mam duży problem z moją córeczką. Ma 4 latka. W zeszłym roku pierwszy raz poszła do przedszkola. Cały rok aż do czerwca płakała, rano. Później było już troszkę lepiej. Płaczu nie było chwilę po tym, jak zamykały się za mną drzwi. Natomiast pojawił się problem występów, ponieważ podczas każdego z nich Amelka bardzo mocno i głośno płacze. Jest żywą i wesołą dziewczynką, a w przedszkolu bawi się raczej sama niż z dziećmi. Nie ma koleżanek. To znaczy ona sama ani nie wita, ani nie żegna się z koleżankami, mimo iż dziewczynki wychodzą do niej z inicjatywą. Pani przedszkolanka mówi że Amelka jest bardzo wrażliwa, płaczliwa, wycofana. Nie wiem dlaczego. Nie wiem, jak jej pomóc. W domu natomiast mówi, że lubi przedszkole i lubi tylko panie, bo dzieci nie chcą się z nią bawić. Jak reagować? I najważniejsze dla mnie, co zrobić z wystąpieniami publicznymi? Zabrać ją ze sceny, jeśli nie chce i płacze? Czy zostawić i nawet jeśli płakała to chwalić, że ładnie tam stała z dziećmi (nic nie mówiąc o płaczu).
Anna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
w pedagogice istnieje pojęcie dojrzałości przedszkolnej, czyli moment, kiedy
dziecko jest przygotowane - społecznie, emocjonalnie i poznawczo - do
rozpoczęcia nauki w przedszkolu.
Dzieci osiągają ten etap w różnym wieku, jest to sprawa indywidualna. Z Pani
opisu wynika, że córka na początku swojego uczęszczania do przedszkola,
mogła jeszcze nie być całkowicie na to przygotowana.
Martwić mogą utrzymujące się dość długo trudności w przystosowaniu córki do
grupy rówieśniczej.
Radziłabym w związku z tym udać się na wizytę do psychologa dziecięcego, np.
do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), gdzie
wraz ze specjalistą będzie mogła poszukać Pani źródła tych trudności oraz
ustalić metody poradzenia sobie z nimi.
Jeżeli zaś chodzi o wystąpienia publiczne, to jest to sprawa bardzo
delikatna, którą również należy przedyskutować z psychologiem - specjalista,
po dokonaniu obserwacji dziecka oraz przeprowadzeniu wywiadu z rodzicem
będzie w stanie poradzić jakie metody pracy wybrać.
Ja mogę polecić np. czytanie wspólnie z córką książek na temat wystąpień
publicznych, które pomagają oswoić lęk i pokazują, że wiele dzieci ma podobną problem, np. "Kret sam na scenie" autorstwa Ulfa Nilssona lub "Franklin pomaga pokonać tremę".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek