Mój synek mało mówi
Dzień dobry,
jestem mama 2,5-letniego chłopca. Jest on bardzo ruchliwy, lubi przebywać z dziećmi. Niestety bardzo mało mówi. Mówi: "mama, pić, pa pa, daj, dym, bum bum, baba, trzy, mniam" oraz dużo gestykuluje lub pokazuje rączką, jeśli czegoś chce. Chciałabym zaznaczyć, że jest wcześniakiem z końca 7 miesiąca ciąży. U nas w rodzinie dzieci zaczęły późno mówić, więc nie wiem, czy to jest dziedziczne. Czy mogę się niepokoić, że będzie miał problemy z mówieniem?
Arleta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Arleto,
dziecko dwuletnie powinno już budować swoje pierwsze zdania (proszę obejrzeć filmy z Tytusem, w kanale You Tube na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ Synek ma wyraźnie problem z planem ruchu koniecznie trzeba mu pomóc, bo wie im szybciej będzie mówił, tym lepiej będzie rozwijał się intelektualnie. Dziecko, które mówi później zawsze pokazuje jakieś swoje problemy od zwolnionego przebiegu kształtowania się dominacji stronnej do poważnych opóźnień w rozwoju mowy.
Pani niepokój jest uzasadniony, ale też właśnie teraz może Pani efektywnie
działać.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska